wat voor invloed heeft koud douchen op het lichaam?

Ik lees dus allemaal dingen op het internet en vroeg me af hoe goed is dit eigenlijk? en wart zijn de voor en nadelen?

4 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Wanneer je koud doucht verlaagt je lichaamstemperatuur door het contact tussen je huid (en dus je lichaamstemperatuur) en het water dat graden kouder is dan je lichaamstemperatuur. Hierdoor zet je lichaam een systeem in werking dat deze afwijking van de norm gaat herstellen d.m.v. lichamelijke reacties. Bijv bibberen bij koud water wanneer we het ook daadwerkelijk koud hebben, hierdoor stijgt de lichaamstemperatuur weer in de richting van de norm (+/- 37 graden). Verder is het zo dat wanneer het lichaam bloot wordt gesteld aan kou, afgezien van de ervaring of je het daadwerkelijk wel of niet koud hebt, dit meer energie kost. Dit aangezien er meer energie verbrandt wordt om de lichaamstemperatuur rond de norm te houden. Dat wil zeggen dat je afvalt wanneer het lichaam frequent en langdurig aan kou blootgesteld wordt (wanneer sprake is van standaard callorie inname die een individu nodig heeft o.b.v. geslacht, activiteiten en metabolisme etc.). Verder kan het contact met koud water wellicht fungeren als trigger voor het versnellen/toenemen van andere lichamelijke processen n.a.v. de activatie van de lichaamstemperatuur regelkring wat andere processen eventueel kan beïnvloeden of in gang zetten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1 – een koude douche zorgt voor afname stress
Dit komt omdat een koude douche de afgifte van endorfine stimuleert. Endorfine is een stofje in ons lichaam dat werkt als een natuurlijke ‘feel good drug’, ofwel het zorgt voor aangename gevoelens. Ten eerste heeft endorfine een direct remmende werking op onze stresshormonen. Ten tweede reguleert endorfine op haar beurt weer de afgifte van serotonine en dopamine. Ook dit zijn hormonen die onder andere invloed hebben op onze stemming, zelfvertrouwen, geheugen, seksuele activiteit en eetlust.
2 – een koude douche draagt bij aan een sneller herstel na sporten
Als gevolg van de kou spannen de spieren van je bloedvaten aan. Dit zorgt ervoor dat je bloedvaten vernauwen. Hierdoor neemt de bloeddruk toe, pompt het hart krachtiger en neemt de doorbloeding in je spieren toe. Als gevolg hiervan kunnen afvalstoffen sneller worden afgevoerd en zuurstof en voedingsstoffen sneller in de vermoeide spierweefsels worden opgenomen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam zich beter kan herstellen.
3 - Een koude douche zorgt voor een toename van het stofje interleukine, wat een onstekingsremmende werking heeft. Daarnaast verhoogt het de ‘natural killer cellen’ die de natuurlijke functie hebben om zieke cellen dood te maken.
4 – een koude douche draagt bij aan gewichtsverlies