Moet een patient zich iedere keer legitimeren of alleen bij start behandeling?

Geldt dit ook voor verschillende afdelingen in een ziekenhuis?

4 jaar geleden
1.3K
Amadea
4 jaar geleden
In het ziekenhuis in mijn woonplaats vragen ze daar elke keer opnieuw naar. Gewoon om zeker te weten de juiste patiënt de correcte behandeling te geven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het ziekenhuis bij ons in de buurt krijgt op het scherm meteen jouw foto te zien bij elk bezoek.
Ofwel, de eerste keer legitimeren en netjes op de foto. Daarna wordt veelal alleen naar de foto gekeken.

Antwoorden (1)

Ja in principe moet dat elke keer weer.

https://www.zorgverzekering.org/veelgestelde-vragen/identificatieplicht-in-de-zorg/
Identificatieplicht in de zorg
In Nederland geldt er een identificatieplicht in de zorg. Dit betekent dat u zich altijd tegenover uw zorgverlener moet kunnen identificeren. Deze identificatieplicht in de zorg is van toepassing op iedereen (ook minderjarigen onder de 14) die gebruik wil maken van zorg in onder meer poliklinieken en ziekenhuizen. Ook in privéklinieken die specialistische medische zorg leveren (zoals tandartsen) mogen vragen om uw identiteitsbewijs.