Hoe kom ik erachter welk ziekenhuis het beste staat aangeschreven voor de behandeling van een ziekte?

Het ene ziekenhuis heeft meer/betere expertise voor de behandeling van een bepaalde ziekte dan het andere ziekenhuis.

Nu heeft een goede vriend naar alle waarschijnlijkheid prostaatkanker (diagnose moet nog worden gesteld). Hoe komt hij erachter welk ziekenhuis het beste staat aangeschreven, mocht hij inderdaad deze ziekte hebben?

Cryofiel
4 jaar geleden
2.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Kijk hier even: https://www.ziekenhuischeck.nl/?gclid=EAIaIQobChMIuLHXybmN5gIViOh3Ch3P1whgEAAYASAAEgLg1vD_BwE

Antwoorden (1)

Met behulp van de site ziekenhuischeck.nl kun je ziekenhuizen met elkaar vergelijken.
https://www.ziekenhuischeck.nl/behandelingen/prostaatkanker/
Het beste ziekenhuis voor de behandeling van prostaatkanker is moeilijk te bepalen. Het gaat er ook om waar een patiënt zich prettig voelt. Dat kan totaal verschillen met een ziekenhuis in Groningen, in Limburg of bv in Vlaanderen. Houd rekening met een gros aan factoren, zoals grootte van het ziekenhuis of het percentage oudere patiënten. Prostaatkanker komt vooral voor boven de 40 jaar. Driekwart van de mannen die hier mee te maken krijgt, is zelfs 65 jaar of ouder.
In Nederland zijn geen slechte ziekenhuizen. Wel is het zo dat het ene ziekenhuis qua sfeer kan verschillen van andere ziekenhuizen als het gaat om grootte, aantal behandelingen en specialisaties. Voor een operatie bij prostaatkanker kun je in Nederland alleen geopereerd worden in een ziekenhuis dat in de operatie bij prostaatkanker is gespecialiseerd.
De meeste ziekenhuizen hebben een vaste samenwerking met een gespecialiseerd ziekenhuis. Je kunt dan in het ziekenhuis in de buurt terecht voor het stellen van de diagnose, en de controles.
Bij een verdenking van prostaatkanker willen de meeste mannen zo snel als mogelijk duidelijkheid krijgen. Kan ook een doorslaggevende reden zijn om voor een ziekenhuis te kiezen waar sneldiagnostiek mogelijk is. Bij het UMC Utrecht Cancer Center bv.
https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Afdelingen/Cancer-Center/Ziektebeelden,-onderzoeken-en-behandelingen/Prostaatkanker
Noteer ook de bezoektijden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Cryofiel, aan de hand van mijn ervaringen van de afgelopen maanden, kan ik je wel vertellen in welk ziekenhuis je beslist niet moet zijn. Dat betreft niet de behandelende specialisten. Op één na, zijn het ware wonderdoeners.