memorie spelen.
ik verlies bijna altijd van kinderen. maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker je dingen onthoudt.

je kan ook spelletjes doen zoals ik ga op reis en neem mee ....
of iemand zegt 10 voorwerpen en daarna moet jij ze proberen op te noemen.
dit zijn wel spelletjes die je geheugen wat kunnen trainen.
maar op de computer zijn ook vast wel zoiets spelletjes te vinden
13 jaar geleden
Ja, dat kan zeker. Schrijf bijvoorbeeld 30 gebruiksvoorwerpen op een papier. Leer er iedere dag 5 uit je hoofd. Binnen 6 dagen weet je ze alle 30 snel op te noemen. Door dit soort dingen vaker te doen, kan je steeds sneller steeds meer dingen onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Braintrainer, helpt echt je geheugen te trainen. je kunt natuurlijk een WII kopen met een braintrainerspelletje maar je kunt ook oefenen op internet en wel op de site;www.plusonline.nl.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.plusonline.nl/

Ga gewoon met je cursor op het vakje rechtsboven staan bij ;spelletjes, puzzels, prijsvragen en onderaan zie je staan'breintrainer'en daar klik je op. Als je dat dagelijks doet, train je echt je geheugen op een leuke manier.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oh ja, je moet je wel eerst registreren, maar is wel gratis hoor.

Toegevoegd na 12 minuten:
http://breintrainer.plusonline.nl/games.html
Via deze link is misschien makkelijker.
amc
13 jaar geleden
Uit recent onderzoek blijkt dat spelletjes als brain trainer niet helpen om slimmer te worden.

Dit soort spelletjes helpen wel om specifieke taken sneller uit te voeren. Als je elke dag sudoku doet wordt je daar ook sneller in, maar je kan niet hierdoor ook opeens goed cryptogrammen oplossen.

Je kunt dus wel zeggen dat je bepaalde taken kunt trainen, bijvoorbeeld het automatiseren met rekenen, waarbij je sneller uit je hoofd kunt optellen, aftrekken of vermenigvulidgen.

Toch heeft het wel zin om geheugenspelletjes te doen om meer dingen tegelijk te kunnen onthouden. Dus in zoverre kan je je geheugen trainen door spelletjes te doen die zich richten op het onthouden.

Het belangrijkste aspect daarbij is denk ik om op een andere manier te gaan leren zaken te onthouden. Je kunt bijvoorbeeld 50 voorwerpen makkelijker onthouden als je bij elk voorwerp een verhaal bedenkt. Of een verhaal waarin alle voorwerpen een rol spelen. Je bent dan aan het relateren en in het vastleggen van relaties en associaties zijn onze hersenen heel goed in.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens laat Nintendo n.a.v. dat onderzoek ook weten dat je door Braintraining niet slimmer wordt of "betere/ andere hersenen" krijgt, maar dat dit soort spelletjes wel stimuleren om je geheugen te verbeteren en bijvoorbeeld de leesvaardigheid bevorderen.

Toegevoegd na 7 minuten:
De alzheimerstichting (dementie) zegt over geheugentraining het volgende:

"Geheugentraining kan zinvol zijn. Maar dit hangt af van het principe van de training. Er zijn trainingen waarbij men probeert het geheugen in zijn totaliteit te verbeteren door het eindeloos herhalen van geheugenspelletjes. Het idee hierachter is dat het geheugen een soort spier is die je door extra oefenen sterker kunt maken. Maar het geheugen werkt helemaal niet als een spier en uit onderzoek blijkt dat zulke trainingen absoluut niet helpen om het geheugen beter te maken."

Dus (alleen) het doen van geheugenspelletjes die gebaseerd zijn op herhaling zijn niet voldoende. Spelletjes die het geheugen op meer gebieden stimuleren (dus ook visueel, leggen van verbanden e.d) werken beter. Daar zijn de (meeste) geheugentrainingen ook op gebaseerd.

Toegevoegd na 7 minuten:
(zie ook leren.nl)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ds daar heb je ge ge geheugen trainen maar ik weet niet meer hoe het heet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geheugen kun je inderdaad trainen. Je doet dat het best door het zoveel en zo intens mogelijk te gebruiken.

Alles aan je lichaam wat niet gebruikt wordt degenereert en alles wat je wèl gebruikt wordt, behalve natuurlijk de normale slijtage, niet minder.

Prestaties van de spieren kun je als voorbeeld nemen.

Immers hoe meer je ze gebruikt, hoe beter wordt hun conditie.

Gr. Ton