Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

'Waren er eeuwen geleden ook al verslavingen onder de mens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
629
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de verslaving van zuurstof nog de allergrootste is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of ze het fenomeen verslaving toen al kenden, weet ik niet, maar ze kenden in ieder geval wel heel rare geestelijke 'ziekten, zoals de Sint-jansziekte: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-jansziekte
Hahahah

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Toen de eerste schepen in het Verre Oosten kwamen om handel te drijven in specerijen, zijden stoffen, en thee, waren er in China al mensen verslaafd aan opium - ze werden 'opium-eters' genoemd.
En ik denk, dat er in de middeleeuwen in West-Europa, door de zelfgebrande alcohol, zeker ook al alkoholverslaafden waren, al vermoed ik, dat dit nog niet als een verslaving gezien werd, maar meer als de eeuwige dronkenlap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja hoor. Verslaving is van alle tijden. Of het nu bier, doden, padestoelen of Opium is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je machtswellust ook als een verslaving kunt zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs de primitiefste volken die in de afgelopen honderd jaar nog zijn ontdekt en dus redelijk goed beschreven kennen 'geestverruimende' genotsmiddelen, ze roken yoppo of ze eten paddo's of andere planten waar je high van wordt en als mensen dat soort middelen gebruiken is er ook altijd verslaving bij sommigen.
Het ligt dus voor de hand dat druggebruik en verslaving zo oud als de mensheid is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat sexverslaving al sinds het begin van de mensheid voorkomt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de oudheid was men al verslaafd aan opium.

Het gebruik van opium is oeroud. In geschriften van duizenden jaren voor de jaartelling wordt de papaver, die de opium bevat, al ‘de blijdschapsplant’ genoemd. In het Midden- en Verre Oosten gebruiken veel mensen dagelijks opium. Wij kennen een Iraniër die op zijn veertiende tijdens een plechtige bijeenkomst zijn eerste pijp opium kreeg van zijn vader. Opium heeft een heel eigen cultuur. De wonderschone stad Jaisselmer in de woestijn van Jarastan was eeuwenlang een centrum van opiumhandel en is gebouwd als een adembenemende opiumdroom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja de verslaving van gokken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazeker, die zijn er altijd geweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding