Moet je abortus plegen als je ouders dat willen en je bent 16?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Je bent 16 jaar wie gaat anders het kind opvoeden?
erotisi
4 jaar geleden
nee dat moet je zeker niet. Alleen als je jonger dan 16 was geweest had je juist goedkeuring van je ouders moeten hebben voor abortus. Maar om het juist niet te doen is jou eigen beslissing. Al zul je natuurlijk wel er goed over na moeten denken
ronron1212
4 jaar geleden
@erositi
Voor een behandeling van kinderen van 12, 13, 14 en 15 jaar is zowel toestemming nodig van de gezagdragende ouder(s) als van het kind. Is de behandeling nodig om ernstig nadeel voor het kind te voorkomen, maar weigert of weigeren de gezagdragende ouder(s) om toestemming te geven? Dan geeft de mening van het kind de doorslag.
Rieneke1
4 jaar geleden
Nee, je ouders kunnen je niet dwingen. Maar hoe had je het gedacht? Het klinkt alsof je ouders geen trek hebben om voor jouw kind te gaan zorgen. Ik zou toch heel goed overwegen wat de gevolgen gaan zijn als je besluit de zwangerschap te voldragen. Je bent zelf nog een kind.

Antwoorden (2)

Nee, je hoeft geen abortus te plegen als je ouders dat willen op je 16e. Zelfs soms ook niet als je jonger bent.

Nederland
Voor een behandeling van kinderen van 12, 13, 14 en 15 jaar is zowel toestemming nodig van de gezagdragende ouder(s) als van het kind. Is de behandeling nodig om ernstig nadeel voor het kind te voorkomen, maar weigert of weigeren de gezagdragende ouder(s) om toestemming te geven? Dan geeft de mening van het kind de doorslag.

België
In de praktijk wordt de leeftijd van 12 jaar gehanteerd, dit wil zeggen dat je in principe vanaf 12 jaar geen toestemming nodig hebt van je ouders. De medewerkers van het abortuscentrum hebben beroepsgeheim.
_______

Ter overweging en informatie
Hier staan wat gevolgen beschreven van tienerzwangerschap:
https://www.socialevraagstukken.nl/tienermoeders-zijn-geen-slechtere-moeders/
https://voxeu.org/article/why-children-teen-mothers-do-worse-life
https://www.healthline.com/health/pregnancy/teenage-pregnancy-effects
SimonV
4 jaar geleden
Nee, dat hoef je niet.
Abortus is een medische behandeling. En als je 16 jaar bent mag je daar zelf over beslissen.
Als je 16 jaar bent en zwanger, kan je je zelfs door de rechter meerderjarig laten verklaren. Hierdoor kan je met 16 jaar voor je (ongeboren) kind zorgen en het zelf opvoeden.