Wat kun je doen als MCV te laag is?

De mcv is te laag dat zijn de rode bloedcellen.
Verder zijn alle cellen in het bloed te klein.
Wie heeft tips

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
21.3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Je behandelende arts.
De oorzaak zal aangepakt moeten worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mogelijk heb je een ijzergebreks anemie.
Door een tekort aan ijzer, een bouwstof voor hemoglobine worden je rode bloedcellen kleiner.
Eerst zul je zien dat het mcv en ijzer laag zijn.
Doe je hier niks aan dan zal uiteindelijk ook het hb dalen. En de klachten zullen verergeren.
Let op!
Deze reactie is een van de mogelijkheden. Je arts ken je beter en kan ook alle uitslagen en lichamelijk onderzoek zien/doen. Dus hop naar je arts. Die kan je ijzertabletten voorschrijven
tinus1969
4 jaar geleden
Waarom heb je bloed laten prikken? Welke klachten heb je? wat zegt de arts er over?
Je schrijft: "Verder zijn alle cellen in het bloed te klein."
Wat is er allemaal gemeten en wat waren de precieze uitslagen, welke waren afwijkend (buiten normaalwaarde)?
tinus1969
4 jaar geleden
Overigens eens met Ritsuka, het eerste waar ik aan denk is een beginnend ijzertekort. Zie bv ook https://en.wikipedia.org/wiki/Microcytic_anemia

Antwoorden (1)

Als de MCV te laag is zal de arts reageren door de juiste medicijnen voor te schrijven.
Op GV kan je geen verantwoord medisch advies vragen. Het enige wat mogelijk is, om aan te geven wat de betekenis van een lage MCV kan zijn en wat normaal gesproken als oorzaak wordt aangegeven.
MCV is de afkorting voor (Mean Corpuscular Volume of Mean Cel Volume) met andere woorden de gemiddelde grootte van rode bloedcellen (erytrocyten). Het MCV wordt berekend door de hematocriet (Ht) (het volume aan erytrocyten in bloed) waarde te delen door het aantal erytrocyten per liter.
De normaalwaarde voor het MCV ligt voor mannen en vrouwen tussen bepaalde waarden.
Is de MCV waarde te laag dan spreken we van microcytose of een microcytaire anemie. Microcytose kan verschillende oorzaken hebben. Een te laag MCV komt onder anderen voor bij:
Bloedarmoede door een ijzergebrek (Ook wel ferriprieve anemie of ijzerdeficiëntie, bloedarmoede door ijzertekort in het lichaam.) Bij een deze anemie is er een tekort aan ijzer in het lichaam. Dit tekort zorgt ervoor dat er minder hemoglobine wordt gebonden en de hemoglobine inhoud in de rode bloedcellen zal afnemen. Het volume van de rode bloedcellen zal hierdoor dalen en dus de MCV. Het aantal rode bloedcellen is verder normaal.
Thalassemie (Een chronische ziekte waarbij hemoglobine (een eiwit dat in bloed voorkomt, de rode kleur geeft en zuurstoftransport mogelijk maakt) niet goed wordt aangemaakt. Doordat er minder hemoglobine aanwezig is wordt de inhoud van de rode bloedcellen kleiner en zal het MCV dalen, maar in tegenstelling tot ijzergebreksanemie zal ook het aantal rode bloedcellen dalen. Dit komt doordat de verkeerder rode bloedcellen worden afgebroken door het lichaam.)