Hoe ruikt een narcose kapje?

Mij dochter gaat over 10 dagen geopereerd worden en met het kapje wordt ze onder narcose gebracht, niet alleen zij maar ook ik ben heel nieuwsgierig hoe zo een kapje ruikt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K
Ivana
4 jaar geleden
Ik kan me niet herinneren dat ik iets geroken heb (3x). Voor je het weet ben je in dromenland!
Sterkte met de operatie.

Antwoorden (1)

Op zich naar olifantenscheetjes. Daarom wordt aan het kapje doorgaans een lekkere geur (aardbeien) aangebracht zodat de kinderen het narcosegas als minder vies ervaren.

In het ziekenhuis zeggen ze vaak dat je de geur weg moet blazen. Dan ruik je deze minder en adem je dieper in waardoor je eerder in slaap valt.
Als je narcose via een kapje krijgt, dan komt daar eerst gewoon zuurstof door. Daarna wordt er een heel klein beetje sevofluraan toegevoegd, dat van zichzelf stinkt.
.
Bij kleine kinderen wordt de narcose bijna altijd ingeleid door het laten inademen van een dampvormig mengsel via een 'kapje'.
Bij volwassenen is het kapje doorgaans niet bedoeld voor de narcose. Het levert tijdelijk extra zuurstof zodat de beademingsbuis rustig ingebracht kan worden. Dat kapje stinkt dus niet.
SimonV