Ik heb wormen gehad. Kan dat kwaad?

Ja, dit is een hele rare vraag! Maar ik heb toen ik pakweg tussen de 8 en de 12 jaar was, enkele keren wormen geconstateerd. Nu werd ik als kind altijd mishandeld, en durfde ik dus niet te zeggen dat ik wormen had, in de angst gestraft te worden. Ik ben inmiddels 24, en ik heb al jaren last van buikpijn, maar ik heb nooit meer wormen geconstateerd. Nu vroeg ik mij af of ik ALSNOG een wormenkuur moet nemen? (12 jaar na dato!) of dat de wormen blijvende schade heeft veroorzaakt? En wat de risico's waren die ik heb genomen.

Bedankt voor het beantwoorden alvast!
Robert.

4 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ben je al eens met je buikpijnklachten bij de huisarts geweest?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ga eens met je klachten naar de huisarts voor je zelf gaat dokteren.

Het beste antwoord

De wormpjes die jij had als kind zijn aarsmaden.
Deze zijn niet de oorzaak van de buikpijn die je nu hebt.
Al zou je nu aarsmaden hebben, ze geven geen buikpijn, maar alleen jeuk bij de anus.

Aarsmaden brengen ook geen blijvende schade aan de darmen. Ook niet als je ze als kind vaak of lang hebt gehad. Ze geven op dat moment alleen irritante jeuk aan de anus.

Meer mensen kiezen ervoor om aarsmaden niet te behandelen met medicatie.
Kinderen onder de twee jaar mogen geeneens medicatie slikken en zwangere vrouwen wordt het ook afgeraden. Aarsmaden verdwijnen vanzelf indien er geen herbesmetting optreedt.

Besmetting gebeurt altijd door eitjes via de mond.
De eitjes krijg je eerst aan je vingers (deurklink, zandbak, speelgoed) of indien je al aarsmaden hebt door krabben aan de anus (in slaap onbewust krabben). Aarsmaden leggen de eitjes namelijk alleen bij de anus.
Indien je dan bijvoorbeeld aan je vinger likt, nagels bijt etc komen de eitjes in de mond en raak je besmet (herbesmet).

Indien je geen nieuwe eitjes in de mond krijgt, gaan de maden vanzelf dood.
Misschien was je als kind al zo gewend aan de jeuk, dat je niet meer krabde.
Dan heb je de herbesmetting onderbroken, waardoor zonder medicatie de aarsmaden zijn verdwenen.

Neemt niet weg dat je nu buikpijn hebt.
De aarsmaden als oorzaak kun je nu wegstrepen. Misschien geeft dat al een stuk rust, waardoor je misschien ook minder buikpijn krijgt.
Bespreek de buikpijn ook met de huisarts.
Laat een lichamelijke oorzaak ook uitsluiten.
Vergeet niet dat jouw jeugd ook geen kattepis was. Al ben je nu uit de situatie. De gebeurtenissen zijn nog niet uit jou. Daar heb je natuurlijk ook nog last van. Ook daardoor kun je lichamelijk ziek worden. Hoofdpijn, spierpijn, buikpijn zijn dan veel voorkomende klachten die serieus genomen moeten worden.

Kortom, naar de huisarts.
Lichamelijke oorzaak uitsluiten en misschien (als je het nog niet doet en het nu wel wilt) aan je jeugd werken.

Succes!

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/47090-aarsmaden-of-wormen-symptomen-behandeling-en-voorkomen.html
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Robert222
4 jaar geleden
Super antwoord!! Bedankt. Hier heb ik iets aan :)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heel fijn om te horen.
En heel veel succes en geluk!
:-)))))))