Helpt het lopen met een stok achter je rug om je houding te verbeteren?

Mijn moeder zegt altijd: doe een stok achter je rug omdat ik beetje naar voren "hang". Blijkbaar deden ze dat vroeger. Ben wel benieuwd waar dit vandaan komt en of het ook daadwerkelijk helpt. Als ik het doe (stok achter de rug en dan je armen eromheen dus stok rust in de ellebogen) dan heb ik wel meteen een goede houding.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gv! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou persoonlijk eerder naar een fysiotherapeut of cesar-therapeut gaan, omdat je niet weet of je met zo'n stok evengoed een slechte houding aanneemt, die er goed uitziet, maar misschien je lichaam van binnen in een slechte vorm duwt. Een cesar-therapeut heeft ervoor gestudeerd en weet precies wat wel en niet verstandig is.

Het beste antwoord

In de jaren 30 werd er een manier ontwikkeld om de lichaamshouding te verbeteren, dit noemde men 'heilgymnastiek". Het was in feite de voorloper van fysiotherapie. Men had toen nog niet al die apparatuur als nu, dus werden simpele manieren bedacht, zoals de stok achter de rug. Ik zat in de jaren 1960-1966 op de basisschool en was al vroeg de langste in de klas, zo voelde ik dat. Om dit niet op te laten vallen ging ik iets meer gebogen lopen. Op een dag kwam de schoolarts om de kinderen op school te onderzoeken en ik moest naar heilgym om rechterop te leren lopen. Daar heb ik wat met zo`n stok moeten lopen. Het heeft wel geholpen want mijn rug is kaarsrecht!
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, dat helpt.
Ik heb jaren met rugklachten gelopen en kwam op den duur bij Ceasar Therapie terecht. Daar moest ik dus echt zo ongeveer alles anders doen, anders lopen, anders zitten, anders opstaan.

Eén van de "Huiswerk"oefeningen die ik meekreeg was inderdaad een stok horizontaal achter mijn rug te houden en zo meerdere malen per dag enkele minuten lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor dat kan zeker helpen.

Je kunt ook TaiChi gaan leren beoefenen bij een leraar. Dat kan je tegen hem vertellen dat je het belangrijk vindt om een goede rechte houding te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de houding te verbeteren helpt het zeker.
Ik loop vaak in het bos maar in een park staat het zelfs ook niet gek want dan lijkt het net of je die stok net gevonden hebt.
Het voorkomt bij mij veel rugklachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook een goede oefening om met een boek op je hoofd te lopen.Modellen leren dit ook om keurig rechtop te lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze oude zweedse school methode is allang achterhaald. Nu wordt ipv van de passieve therapie juist aan actieve therapie gedaan. Lees voor de modernste onderzoek en behandelmethodiek op www.lage-rugpijn.nl wat DorSano voor jou kan betekenen