Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een goedkope zonnebril slecht(er) voor je ogen?

Ik heb zelf een jaar terug een ray-ban aangeschaft en ben daar erg tevreden mee. Nu wil voor festivals of stranddagen een extra bril hebben omdat ik bang ben dat ik mijn dure zonnebril kwijtraak.

Ergens herinner ik me dat iemand mij vroeger vertelde dat een goedkope action zonnebril van 2,50 niet goed is voor je ogen (althans, wanner je deze draagt als bescherming tegen zonlicht). De bril zou dan voor je gevoel wel helpen tegen zonlicht, terwijl de schadelijke straling er wel doorheen komt.

Ik vraag me af wat hiervan waar is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Z512099
6 jaar geleden
Hoe kan een prul van 2,50 Euro je ogen tegen UV stralen beschermen?
Thecis
6 jaar geleden
@Z512099
omdat er een UV filter op de glazen zit. Ik roep zomaar iets....

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ja, dat klopt. Het is belangrijk om een bril te hebben die Uv-stralen tegenhoudt. Maar dat kan ook een goedkopere zonnebril zijn dan een rayban.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Zolang je op je zonnebril een CE-logo vindt, houdt die zonnebril voor 100% het schadelijke uv-licht tegen. De prijs maakt op dat gebied geen verschil.Een goedkopere zonnebril beschermt minder lang tegen uv-stralen en is na een jaar aan vervanging toe. Een duurder exemplaar heb je voor het leven!
(Lees meer...)
fremar
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Ondanks dat de Radio 2 dit zegt, is het GEEN garantie dat een CE gecertificeerde bril voor 100% UV straling tegen houden. De Notified Bodies die dit controleren zijn gruwelijk onder bezet en hebben eigenlijk geen tijd om dit te controleren. Het is wel een goede indicatie, maar niet iets om je blind op te staren ben ik bang.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing