Bouw je vetmassa op als je veel suiker eet, maar binnen je caloriebehoefte blijft?

Het gaat hier om een grote hoeveelheid suikers binnen je caloriebehoefte, mijn vraag is dus of je dan aankomt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
4 jaar geleden
https://www.menshealth.com/weight-loss/a19546608/ice-cream-diet-32-lb-weight-loss/

Antwoorden (2)

De gezonde caloriebehoefte bestaat niet alleen uit suikers of koolhydraten. Je caloriebehoefte is opgebouwd uit koolhydraten, eiwitten en vetten. De koolhydraten worden wél het snelst verbrand. Zou je echter dagelijks 2000 kcal aan koolhydraten binnen krijgen, dan zal veel worden opgeslagen als glycogeen in de lever en uiteindelijk ook als vet. Je wordt niet te vet als je gebalanceerd goed eet (binnen je caloriebehoefte) maar wel als je eenzijdig eet.
Als de balans doorslaat naar te veel suiker maak je bovendien kans op diabetes.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waarschijnlijk wel. Dat komt omdat het concept 'binnen je calorie behoefte blijven' onjuist is. De hoeveelheid energie die je verbrandt, is (zelfs in rust) niet constant maar hangt af van wat en hoeveel je eet en van hormonale invloeden. Suiker stimuleert de aanmaak van insuline en daarmee de opslag van suiker als vet. Meer suiker eten betekent dat je verbranding waarschijnlijk omlaag gaat.
tinus1969