Wat voor effect heeft een hoge bloeddruk op de kwaliteit van je bloed?

Als bloeddonor wordt je wel eens afgewezen vanwege een te hoge bloeddruk.

4 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Te hoge bloeddruk heeft geen effect op de kwaliteit van het bloed.
Een van de redenen waarom een potentiële kandidaat kan worden afgewezen, is niet alleen om de gezondheid van de ontvanger, maar ook de donor zelf te beschermen.
Afgewezen worden als donor vanwege een te hoge bloeddruk van de donor is om de gever te beschermen.
Wanneer uw bloeddruk, met name de onderdruk of diastolische druk, 100 mm Hg overschrijdt, komt u tijdelijk niet in aanmerking om bloed te doneren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Ik probeer in dit antwoord een antwoord op de vraag te ontdekken. Maar het antwoord roept een vraag op: het is toch de bedoeling dat de ontvanger wordt beschermd?
nielsjuh
4 jaar geleden
+, van een langdurige hoge bloeddruk vergoot de kans op ziekten in hart- en bloedvaten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De donor en de ontvanger worden beide lichamelijk beschermd. De gever kan niet geven ten kosten van zijn eigen gezondheid, alleen om de ontvanger te redden.
Omdat je geen bloed mag geven indien je bloeddruk te hoog is (gaat doneren nooit door), denkt de vraagsteller dat de bloeddruk invloed heeft op de kwaliteit van het bloed.
Deze aanname/vraag klopt niet, maar is wel te begrijpen.
Kortom, de bloeddruk heeft geen invloed op het bloed, klaar.
Maar de gever mag niet doneren, omdat het voor de gever ongezond is.
Dit staat allemaal netjes in het antwoord.
Hoop dat het nu wel duidelijk is ;-)
@SentWierda