Waarom worden bij een overleden persoon de ogen gesloten? Welke reden is daarvoor?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (3)

Omdat het hoornvlies binnen een half uur vertroebelt, en dat gaat er naar uitzien.
Amadea
4 jaar geleden
Als de ogen open blijven dan ontstaat er verkleuring van het oogslijmvlies,wat geen mooi zicht is,daarom worden de ogen gesloten.
fremar
4 jaar geleden
Indien iemand overleden is, worden de ogen gesloten.
Voordat ze gesloten worden, wordt er doorgaans op de oogbol oogkapjes geplaatst.
Sommige mensen die lichamen opbaren, kiezen voor andere middelen: watjes, krant....
Deze kapjes hebben twee doelen.
Allereerst blijven de ogen mooi dicht. Anders kunnen ze soms niet goed gesloten worden. Het tweede doel is dat na het overlijden de oogbollen beginnen in te drogen. Indien je de ogen sluit en ondersteunt met oogkapjes, blijft de vorm van de oogkassen goed behouden.
Doe je dit niet, kan het oog gaan inzakken en gaat de oogkas mee. Dat is al geen fijn gezicht.
Laat je de ogen open, wordt het na verloop van tijd helemaal akelig om te zien. Je ziet dan dat de ogen indrogen en daardoor inzakken.