Kan je met een operatie je duim een andere vorm geven?

Ik heb een best rare duim (heel breed) en ik vroeg me af of het mogelijk is om je duim dunner te maken

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

Nee helaas, daar is niets aan te doen. De Latijnse naam ervoor is brachydactyly type D en in het Nederlands wordt het een hamerduim genoemd. Deze is vaak erfelijk bepaald, de kans is groot dat er meer personen in jouw familie zo'n duim hebben. Misschien geeft het troost dat ook een bekend Amerikaans model ze heeft: Megan Fox.
Amadea
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Bij type D brachydactylie is het einde van de duimbotjes is verkort. VS heeft juist last van een brede duim.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/173025-brachydactylie-korte-vingers-enof-tenen.html
https://www.healthline.com/health/brachydactyly#types
SimonV
4 jaar geleden
Bovendien is een hamerduim wel te opereren. Maar dat kan alleen in extreme gevallen nuttig zijn.
Amadea
4 jaar geleden
Je bent vermoedelijk in de war met een hamerteen.
SimonV
4 jaar geleden
Vertaling uit het Engels: de uiteinden van de duimen zijn verkort. Er is wel wat aan te doen, maar dat is doorgaans niet zinvol.
SimonV
4 jaar geleden
Overigens zou VS wel een hamerduim kunnen hebben, als de normale duim te breed gevonden wordt en de te smalle duim normaal.
Ja het is mogelijk om zulke operatie te doen. Ik weet het omdat ik er zelf ging in verdiepen. Ik vermoed bij me zelf een Brachydaktylie type D, dat zijn duimen in mijn geval die dus niet goed zijn uitgegroeid en dus korter zijn dan bij andere mensen en breeder op de einde waardoor de nagel ook best groot is. In Nederland kan ik er niets over vinden maar de operatie is zeker mogelijk in Polen bij kliniek Intermed. Operatie doet Dr. Mariusz Bonczar. De enige nadeel is dat er intakegesprek persoonlijk plaats moet vinden. Dokter moet goed de duim bekijken , goed praten en kijken wat mogelijk is. Dat betekent minimaal 2 keer naar polen heen en weer. Maar als het daar mogelijk is zijn het zeker nog andere plekken en landen die het doen.
een jaar geleden