Hoe komt het dat volwassen mensen niet uit bed vallen?

Mijn jongste heeft 'n rekje om het 'uit bed vallen' te voorkomen. Hoe komt het dat wij 'grote' mensen niet uit bed vallen terwijl sommige toch aardig onrustig zijn 's nachts??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.6K

Het beste antwoord

Uit bed vallen:
Tijdens de slaap wisselen we minstens acht keer van lichaamshouding. Een onrustige slaper doet dit zelfs gemiddeld zo'n dertig keer per nacht. Een volwassene weet uit ervaring in zijn slaap rekening te houden met de beperkingen van zijn eigen bed. Als we tijdens de slaap eerst de ene kant op draaien, weten we onbewust dat we de volgende keer de andere kant op moeten draaien. Een jong kind mist deze ervaring. Kinderen tot vijf jaar draaien daarom soms twee keer achter elkaar dezelfde kant op en vallen dus eerder uit bed. Volwassenen slapen in het algemeen ook rustiger dan kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het bewustzijn is gegroeid.
Je hebt tijdens al je opgebouwde slaapuren het 'bewustzijn' van 'hoe in bed te blijven liggen terwijl je slaapt', geoefend..
Maar, het komt nog wel eens voor hoor.. (dat b.v. iemand in zijn vakantiehuisje ongemerkt uit het te kleine/smalle bedje glijdt).
Wat trouwens ook nog kan gebeuren, is dat mensen helemaal omdraaien in bed. voeteneind naar hoofdeind.. zonder wakker te worden of uit bed te vallen. Als dat geen prachtig opgebouwd slaapbewustzijn is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens onze slaap veranderen we minstens 8 keer van lichaamshouding. De onrustige slapers onder ons doen dit zelfs gemiddeld 30 keer per nacht. Een volwassene weet uit ervaring in zijn slaap rekening te houden met de beperkingen van zijn eigen bed. Als we tijdens de slaap eerst ene kant op draaien, weten we onbewust dat we de volgende keer de andere kant op moeten draaien. Het slapende lichaam van een jong kind mist deze ervaring. Kinderen tot 5 jaar draaien daarom soms 2 keer dezelfde kant op, en vallen dus eerder uit bed. Volwassenen slapen überhaupt rustiger dan jonge kinderen. De stoffen in onze hersenen die de prikkels tussen zenuwcellen en spieren overdragen, de neurotransmitters, zorgen ervoor dat tijdens het dromen de bewegingscommando's van de hersenen onderdrukt worden. Bij kinderen is dit proces minder ontwikkels, wat de kans op nachtelijke valpartijen weer vergroot.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud jouw jongste is, maar mijn kleindochter van drie heeft zo'n rekje niet sinds ze in een groot bed slaapt.
En die valt ook nooit uit bed, maar die had tot voor kort wel een babyslaapzak aan.

Je draait wel in bed, schijnt het, maar over het algemeen slapen volwassenen toch redelijk rustig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kleine man (3) is dus al wel eens uit bed gevallen (rekje zat helaas te laag) en hij is op zijn neus terecht gekomen.
Jouw kleinkind heeft dus puur geluk!
De min is overigens niet van mij!
Elk jaar gingen we met onze vrienden een weekje fietsen in de buurt van Ommen. Daar huurden we dan een huisje. Op een nacht werden we wakker van een harde klap en een verschrikkelijk gekreun. Onze vriendin die toch zeer volwassen is,had kans gezien om bij het omdraaien uit bed te vallen.Dus jouw stelling gaat niet altijd op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen vallen volwassen mensen niet uit bed Moolkeesje. En ik heb geen antwoord op mijn vraag. Sorry maar je krijg van mij -1
Over het algemeen sijn we er ons wat meer van bewust