Is mijn bloedgroep O+ of O-?

Sinds dat ik jong was vertelde mijn moeder dat mijn bloedgroep O+ is. Nu ben ik er tijdens mijn zwangerschap achter gekomen dat mijn rhesus factor C-negatief is. Kan het dan toch O+ zijn of is het O-?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Jouw moeder heeft verteld dat jij 0+ hebt.
Tijdens de zwangerschap wordt gekeken welke bloedgroep de moeder heeft, omdat het kindje een andere bloedgroep kan hebben. In sommige gevallen is dan extra controle nodig.
Nu zegt de verloskundige/gynaecoloog dat je (C-) hebt. Ik denk dat dat een tikfout is, dat je 0- bedoelt (verder in de vraag zeg je dat ook). C bestaat ook niet.
Heb je nu 0+ of 0-? Je hebt natuurlijk 0-. Dat heeft de test uitgewezen en dat moet je dus aannemen.

Waardoor kan het zijn dat jouw moeder overtuigd is van 0+?
Waarschijnlijk hebben jouw vader en moeder beide 0+. Jouw moeder is er vanuit gegaan dat jij dat dan ook geërfd hebt. Maar de rhesus-factor is ook dominant of recessief.
+ is dominant D
- is recessief d
Als jouw vader en moeder beide Dd hebben, krijg je het volgende:
Je vader en moeder geven beide 1 door, een D of d.
DD jij bent dan ook D, dus +
Dd jij bent dan ook D, dus +
dD jij bent dan ook D, dus +
dd jij bent nu d, dus -
Het kan dus dat jij een andere rhesus-factor hebt als je vader en moeder.

Omdat jij een negatieve rhesus-factor hebt, is het belangrijk om te weten wat het kindje in jouw buik heeft. De kans dat het kindje een positieve rhesus-factor heeft, is veel groter. In Nederland is de zorg heel goed geregeld. Als blijkt dat jouw kindje positief is, gaan ze het kindje goed in de gaten houden. Maak je daar verder niet druk om, dat gaat altijd goed. De zwangerschap heeft dan alleen meer aandacht nodig.

Goede zwangerschap en bevalling!

https://erfelijkheid.nl/content/rhesusfactor-erfelijkheid
https://www.sanquin.nl/donor-worden/over-bloed/wat-is-rhesusfactor
Omdat er in de vraagstelling een onduidelijkheid was; het antwoord klopt gewoon.
Alleen heb je gewoon 0 (niet A, B, AB)
Je rhesusfactor is gewoon - (zie voorbeeld waardoor dit kan komen).
Vroeger wist men alleen van het bestaan rhesusfactor positief of negatief. Tegenwoordig zijn al heel veel rhesusfactoren ontdekt (biomedische wetenschappen). Hierdoor hebben deze tegenwoordig ook een letter, wat bijna niemand weet.
Jouw rhesusfactor is niet D, maar C. Maar dat heeft geen invloed op het ontstaan van negatief en de veiligheid van het kindje.
In volkstaal heb je gewoon 0-.
https://mijnkinderarts.nl/zwangerschap-en-bevalling/controles-tijdens-zwangerschap-normale/bloedgroep-en-rhesusfactor/
Hoop dat de link niet te ver gaat, omdat nu ook de naam van de rhesusfactor genoemd wordt, ipv alleen positief en negatief.
Toegevoegd op 04 mei 2019 19:20: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deze duim neem ik dus totaal niet serieus. Heb dan het fatsoen en zeg eens wat hier niet aan klopt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De duim was niet van mij, maar C- is wel een bestaand ding: https://www.rivm.nl/bloedonderzoek-zwangeren/welke-aandoeningen/antistoffen-tegen-bloedgroepen/bloedgroep-rhesus-c-negatief Het grootste deel van jouw antwoord staat overigens nog wel. TenshiSansan heeft dus Rhesus C- ipv D-. Dit betekent dat er geen injectie tegen antistoffen tegen het bloed van het kind bestaat. Dit betekent dat er beter gecontroleerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk dat er wel Crehsus, Drehsus bestaat. Dan hebben we het inderdaad over de rhesusfactoren. Vroeger was het inderdaad alleen rhesus positief of negatief. Ik las het als bloedgroep 0 (A,B,AB,0), waarin opeens C stond.
Maar in het eerste deel gaat het dan puur over de rhesus ( ik gebruik inderdaad D).
En in het tweede deel over bloedgroep (0) met alleen rhesus positief of negatief.
Dan had ik het voorbeeld ook uitgewerkt met C en c. Bedankt in ieder geval, maar ik denk niet dat ik daar de min voor gekregen heb.
Groetjes!
tinus1969
4 jaar geleden
Het antwoord lijkt dus overigens te zijn: Allebei. Vraagstelster is deels rhesuspositief, deels rhesusnegstief, omdat rhesus bestaat uit subgroepen (meerdere antigenen)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tinus1969, dat snap ik niet wat je nu zegt. Kun je het anders formuleren?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.annoverloskundigen.nl/onderzoek/bloedonderzoek/
Misschien nog deze link ter verduidelijking. Of je nu (c of d....) negatief bent, (Heeft wel gevolgen voor de controle), als je negatief bent, ben je negatief. Dan vinden ze niks in het bloed (factoren).
LeonardN
4 jaar geleden
Ik snap deze zin niet:
"Jouw rhesusfactor is niet D, maar C. Maar dat heeft geen invloed op het ontstaan van negatief en de ---veiligheid van het kindje---." Ik lees hier:
https://www.annoverloskundigen.nl/onderzoek/bloedonderzoek/
Rhesus C-factor Ongeveer 18% van alle zwangeren heeft bloedgroep Rhesus c-negatief. Soms maken vrouwen met deze bloedgroep Rhesus C-antistoffen tegen het bloed van de baby als deze bloedgroep Resus C-positief is. Deze antistoffen kunnen bloedarmoede bij de baby veroorzaken. Zwangeren met bloedgroep Rhesus c-negatief krijgen daarom in de 27ste zwangerschapsweek bloedonderzoek op antistoffen tegen Rhesus-C. Worden er Rhesus c-antistoffen gevonden dan wordt er verder onderzoek gedaan.
=== Lijkt me dat dus mogelijk wel een invloed heeft op de veiligheid van de baby?!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je goed leest, zeg ik in het antwoord D ipv C.
D of C heeft geen invloed (verandering).
D of C moet je hetzelfde lezen (niet anders).
Zwangerschap heeft dan altijd meer aandacht nodig, omdat antistoffen kunnen worden aangemaakt. Vooral als het je tweede kind of meer is.
LeonardN
4 jaar geleden
Ah, zo bedoel je het.