Waarom heb ik altijd een gespannen gevoel in mijn hoofd?

Het heeft puur met het verleden te maken omdat ik geen makkelijke jeugd heb gehad met mijn moeder. Helaas heeft mijn partner soms het karakter van mijn moeder en dan laad het weer op. Terwijl hij helemaal niet de zelfde bedoeling heeft als mijn moeder. Maar hoe kom ik er vanaf??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

een goede psycholoog of psychotherapeut zou u al een heel eindje op de goede baan kunnen helpen
fremar
13 jaar geleden
gebeurtenissen uit je jeugd dragen bij aan een onverwerkte stress dat in jou hoofd spanning veroorzaakt
t is beter om samen met je partner een therapeut te raadplegen die jullie kunnen helpen,jou om de gebeurtenissen een plaats te geven en je partner om te begrijpen waarom je je zo voelt

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het echt een heel groot probleem wordt, is het missc hien handig eens een gesprek met een maatschappelijk werker te arrangeren. Daar heb je vaak meer aan, dan aan diepgravende , dure en langdurige sessies met psychotherapeuten, die vaak diep graven , doch weinig opleveren. Maatschappelijk werk richt zich doorgaans op praktische oplossingen en dat kan in dit geval betekenen dat jij leert om te gaan met het gedrag van die ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zit nog steeds in de slachtoffer rol van vroeger. Waarschijnlijk is dit ook een verslaving daar je nu een partner hebt die soms hier op je moeder lijkt.

Zie je verleden niet als een probleem. Zie het verleden als dat jij iets hebt willen leren en dat jouw moeder je hiermee heeft geholpen. In jouw geval door je een moeilijke jeugd te geven.

Bekijk eens wat je hebt willen leren en stap uit de slachtoffer die je nu nog steeds bent. Dit is natuurlijk moeilijk en een therapeut kan je hiermee helpen.

Misschien kan je vertellen wat voor karakter je partner heeft, hier valt vaak al heel veel over te vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf goede ervaringen met schematherapie.
Hierin pak je de valkuilen aan, die je hebt opgebouwd in het verleden. Schema is een ander woord voor valkuil, en iedereen heeft ze. De één kan er goed mee leven en heeft geen hulp nodig, de ander heeft er echt last van, komt steeds dezelfde problemen en gevoelens tegen en voelt zich voortdurend gevangen in de gebeurtenissen van vroeger.
Alsof ze zich keer op keer herhalen.
Een kind dat door zijn vader is verlaten, bijvoorbeeld, zou later verlatingsangst kunnen krijgen. Daardoor klampt hij zich ontzettend hard vast aan zijn partner. Hij is ervan overtuigd dat hij verlaten zal worden. De gevoelens zijn net zo pijnlijk en heftig als vroeger, en er is eigenlijk nog niks aan de hand. Totdat het de partner teveel wordt, en de relatie op de klippen loopt. Weer een verlating rijker.
Dat de persoon in dit voorbeeld op partners valt die onbetrouwbaar of ambivalent zijn is geen toeval; het is vertrouwd en dus aantrekkelijk.
Een heel goed boek hierover is 'Leven in je leven'.
Je kunt het gewoon bij bol.com bestellen. Het zal je vast verder helpen met dit probleem.
Succes!