Heb ik het recht om me niet in het ziekenhuis te laten behandelen?

Door veel omstandigheden heb ik besloten om me niet meer in het ziekenhuis te laten behandelen. lk wil alleen nog symptoom bestrijding. Is dat mogelijk, en hoe pak ik dat aan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Ja je mag normaliter alleen behandeld (of onderzocht) worden als je daar zelf toestemming voor geeft. Je hoeft die toestemming niet te geven.

https://www.patientenfederatie.nl/Documenten/producten/informatiekaart/wgbo_54-1.pdf
Wat houdt het toestemmingsvereiste in?

De informatie over het onderzoek en de behandeling is nodig om
toestemming voor een bepaalde behandeling te kunnen geven. U
mag alleen behandeld worden met uw toestemming. Als u bedenktijd nodig heeft, geef dit dan bij de hulpverlener aan. Uiteindelijk
beslist u zelf of u wel of niet wordt behandeld, en niet de hulpverlener. Wanneer u alle informatie heeft gekregen en begrepen, kunt u
beslissen of u de voorgestelde behandeling wilt. U kunt ook kiezen
voor een andere behandeling of deze afwijzen. De hulpverlener moet
uw beslissing respecteren.
Wordt altijd om toestemming gevraagd ?
Wanneer sprake is van een ingrijpende behandeling zal de hulpverlener uitdrukkelijk uw toestemming vragen. Bij minder ingrijpende
behandelingen zal niet altijd toestemming gevraagd worden, maar
kan uw toestemming blijken uit uw gedrag.

Kan ik mijn toestemming intrekken?

Nadat u uw toestemming heeft gegeven, kunt u altijd van mening
veranderen en alsnog uw toestemming intrekken. In dat geval zoekt
u samen met de hulpverlener naar een andere behandeling. U kunt
ook van een behandeling afzien. Als een behandeling reeds is begonnen, kan deze niet altijd direct worden stopgezet. Soms is het
nodig een behandeling af te maken.