Vanavond een vriend op bezoek gehad. Hij klaagde over een tintelend gevoel in zijn linkerhand. Wat kan dit betekenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

misschien heb je hier wat aan:

Echt even naar de dokter gaan.

Klinkt als carpaal-tunnel-syndroom, maar ik ben geen dokter.
Vooral bij periodes van flinke spiergroei, waarbij pezen ook hypertroferen.
Die kunnen op den duur de zenuwen en bloedsomloop wat gaan afknellen, wat resulteert in tintelingen en kramperig/doof gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan een verminderde bloedtoevoer zijn. Maar heeft hij dit vaker of is het de eerste keer? Het kan ook carpal tunnel syndroom zijn (Als het vaker gebeurd), maar voor de zekerheid; ga naar je huisarts. Wij zijn hier geen artsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan vanalles betekenen.
Maar niet iets waar wij hier een antwoord op kunnen geven.

Als hij zich zorgen maakt, moet ie echt gewoon naar de dokter.

Bijvoorbeeld:
Ik heb het vaak in mijn rechterhand. Dat is een combinatie van overbelasting en een lichte reuma.
Maar dat kan ik alleen maar weten.
Dus dat is geen algemeen gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf ook een doods tintelend gevoel in mijn linkerhand. Begon eerst in mn duim, wijs en middelvinger met het gedeelte van de hand behorend daarbij. Daarna ook in pink en ringvinger en het gedeelte van de hand die daarbij hoorde. Liet en laat nog steeds veel vallen. Bij mij is het gecontroleerd/onderzocht, duim etc wordt veroorzaakt door Carpaal Tunnel Syndroom en de pink ringvinger door een gekneusde zenuw in de elleboog. Heb het nu twee jaar. Optie is een operatie. Je kunt het dus laten testen, dan heb je zekerheid. Wat ik destijds in het ziekenhuis begreep is dat er weinig aan te doen is, want een operatie geeft ook geen zekerheid. Ik draag nu van tijd tot tijd voor de CTS een brache dat geeft wel verlichting.

een bekende screef dit in mijn hyves

hoop dat je er wat aan heb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat hij een aandoening heeft die het Carpate Tunnel Syndroom wordt genoemd. Dat is een vervelende aandoening, waarbij ergens in de pols een zenuw beklemd raakt (oorzaak voor die irritante tintelingen) . Een kwaal die alleen via een kleine operatie verholpen kan worden.
Het gebeurt poliklinisch en de verdoving gebeurt plaatselijk. ( In dit geval hoef je daar niet erg blij mee te zijn, want die spuiten zijn bepaald geen pretje..) Het herstel gaat doorgaans vlot en het is heerlijk om verlost te zijn van die akelige tintelingen. Iedereen heeft wel eens een voet die ' slaapt' en dat soort gevoel is het.
Maar je weet natuurlijk pas zeker wat het is, als hij bij een dokter is geweest. Gewoon even doen als het aanhoudt.