Kan schaamluis overgedragen worden door een publiek toilet te bezoeken?

Hallo
Ik vroeg mij af of schaamluis overgedragen kan worden door een publiek toiliet te bezoeken, door sex is dit mogelijk, en door in hetzelfde bed te slapen ook, maar een publiek toilet ben ik niet zeker van, omdat die luizen na 24uur dood gaan.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.2K
LeonardN
5 jaar geleden
Het wordt niet helemaal uitgesloten maar als zeer onwaarschijnlijke mogelijkheid opengelaten.
https://www.inverse.com/article/52923-can-you-get-crabs-from-a-toilet-seat
De luis zou niet graag van zijn warme vochtige gastheer af willen en ook niet mobiel zijn op de gladde ondergrond van een WC-bril. De range is onmogelijk tot onwaarschijnlijk.

Antwoorden (2)

Sommigen bronnen zeggen: nee. Andere bronnen zeggen: ja.
Aangezien ik jaren luizenmoeder ben geweest, geen schaamluismoeder, en ik nog geregeld contact heb met GGD, zal ik het in eigen bewoordingen weergeven.
De schaamluis kan overal op het lichaam voorkomen, behalve op het hoofd. Op het hoofd leeft alleen hoofdluis. Schaamluizen kunnen dus ook leven onder oksels, borsthaar, baard etc.
Aangezien veel mensen tegenwoordig lichaamsbeharing volledig verwijderen of heel kort houden, komt schaamluis nog weinig voor.
De kans dat je überhaupt schaamluis krijgt, is dus klein. Maar indien je het krijgt, hoef je geeneens seksueel contact gehad te hebben. Indien je lichamelijk contact hebt gehad (knuffel, zoenen) met iemand die schaamluis heeft in zijn baard of onder de armen, kun je al besmet raken. Lichaam tegen lichaam is nog altijd veroorzaker nummer 1.
Het vervelende aan schaamluis is dat het inderdaad niet alleen wordt doorgegeven van haar tegen haar, zoals bij hoofdluis. Schaamluis kan inderdaad nog een aantal uur goed overleven buiten een lichaam. Hierna heeft de luis ook nog genoeg kracht om zich weer op een ander lichaam te vestigen. Bij hoofdluis is dit niet zo, weet men sinds een aantal jaar!
De grootste gevaren na lichamelijk contact zitten dan ook in textiel. Indien iemand met schaamluis in een bed heeft gelegen, een handdoek heeft gebruikt, kleding gedragen en jij gaat binnen een paar uur in hetzelfde bed liggen, dezelfde handdoek gebruiken, of dezelfde sjaal omdoen (haarluis in baard), kun je ook schaamluis krijgen.
Maar nogmaals, de kans op schaamluis is klein. De kans op besmetting zonder lichamelijk contact (al dan niet seksueel), door textiel is nog kleiner.
Het toilet dan. De kans wordt nu nog kleiner, maar is niet nihil.
Stel dat iemand met schaamluis in de schaamstreek op het toilet gaat zitten, krabt en daarna toiletpapier pakt etc. dan bestaat er inderdaad een hele kleine kans dat levende schaamluis terecht komt op het toilet. Indien je dan binnen de tijd dat het beestje leeft ook naar dit toilet gaat, loop je een minimale kans om het ook op te lopen.
Nogmaals, de bronnen spreken elkaar tegen, maar er zijn gevallen bekend dat mensen op deze manier besmet werden.
Ik denk eerder dat veel mensen niet weten dat schaamluis ook elder op behaarde plaatsen op het lichaam kan leven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"maar er zijn gevallen bekend dat mensen op deze manier besmet werden."
Heb je een bron/link naar die gevallen?
Snap nog niet hoe dat duidelijk zou kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn vriend heeft schaamluis, en nu heb ik het ook, in december is hij met iemand anders naar bed geweest, het krabben begon echter in januari, dus ik vermoed dat hij toen ook met iemand naar bed geweest is, echter hij ontkent dat. We hebben vandaag zo'n shampoo kuur gedaan, en alles gewassen, maar idd op mijn huid overal rode puntjes, nooit in mijn leven gehad, en sinds oktober ben ik met hem, en nu heb ik het...hij zegt het komt door het toilet, maar ik vind dat raar, ik denk nog steeds hij is niet trouw geweest
LeonardN
5 jaar geleden
Hij kan beter "handdoek" als excuus nemen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Handdoek? Wat zou dat betekenen? Ik neem aan dat niemand zijn handdoek aan hem geeft, of ze moeten wel intiem geweest zijn
LeonardN
5 jaar geleden
Geen idee hoe hij dat excuus verder zou uitwerken, maar een toiletbril is iig verre van een waarschijnlijke verklaring.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zal sowieso proberen de bron op te sporen waar mensen zeggen dat ze het door het toilet hebben gekregen @leonardN
Johan3333 indien jouw vriend in december met een ander naar bed is geweest, moet het echt eind december zijn geweest, zodat het krabben meteen begin januari begon.
Als hij begin december met die ander is geweest en het krabben eind januari begon, kan het in ieder geval niet meer komen door het contact met die ander.
Jouw vriend zegt dat het door het toilet komt. De grootste kans is toch door huid op huid contact met een ander. De tweede kans inderdaad gebruik van textiel. Dan blijft er een hele kleine kans over voor het toilet. Aangezien de meeste mannen staand plassen en niet afvegen, wordt die kans nog kleiner. Natuurlijk kan hij ook ergens gepoept hebben.
Weet je, het zou kunnen, maar de kans is heeeeel klein. Ik denk dat je inderdaad naar het totaal moet kijken en een goed gesprek moet aangaan. Wordt vervolgd
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je moet goed kijken naar de feiten (december een ander, nu schaamluis).
En luister naar jouw gevoel. Je vertrouwt het niet. Dus ga het gesprek aan en zeg dat de kans door een toilet wel heel klein is. Dat je het niet gelooft, omdat hij in december ook al een ander had.
Trouwens, goed dat je je lichaam hebt behandeld. Het beste kun je het haar overal wegscheren. Was beddengoed, handdoeken en kleding uit op 60 graden. Anders kun je je herbesmetten.
Heel veel succes met het oplossen ( ook relatie).
Ik ga nog op zoek naar de bron, die het ondersteund.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.patient1.nl/encyclopedie/schaamluis
Deze zegt bijvoorbeeld dat het niet kan door een toilet.
De tegenovergestelde volgt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
http://www.huidconsult.nl/portal/index.php/Huidziekten-A-Z/Huidziekten-S-t/m-Z/Schaamluis.html
Als je omlaag scrolt, kun je lezen dat mensen het hebben opgelopen op het toilet.
In deze link lees je ook dat je na twee weken (seksueel contact) pas las kunt krijgen van jeuk. Dus indien jouw vriend een ander heeft gehad en het jeuken na twee weken begon, kan dit.
Trouwens, een condoom werkt niet bij schaamluis.
Succes!
Het is altijd mogenlijk maar kleine kans!
Het gebeurt mindersnel want een luis blijft lekker bij jouw zitten tot een beter plekje zich voordoet.