Is dit asbest?

Ik woon in een redelijk oud huis en in een kast zit dit materiaal, ik weet niet prec hoe asbest eruit ziet enz, kan iemand plz helpen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

De vuurtest: asbestvezels branden niet. Ga met een vlam langs een breukvlak van het materiaal. Als je ziet dat de vezels blijven gloeien dan gaat wellicht om asbestvezels.
Andere vezels smelten weg of verliezen hun structuur. Opgelet deze techniek geeft enkel een indicatie. Voor echt onderzoek moet men een erkend labo raadplegen.
Productiejaar: bij nieuwbouwwoningen wordt asbest niet meer gebruikt. Sinds 1998 is asbest verboden in België. De piek van asbestgebruik ligt tussen WOII tot midden jaren ’90.
Asbest heeft een gewafelde textuur, ook wel ‘honingraat’ genoemd
fremar