Mag je je kind een pak slaag geven om te straffen op de bips / (niet mishandelen ) ?gewoon een tik ?

Toegevoegd na 15 uur:
Ik heb het niet over in elkaarslaan of mishandelen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud is het kind?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is eigenlijk 2x eerder gesteld:
http://www.goeievraag.nl/zoek?q=corrigerende+tik&show_advanced_form=1&search_in_question=1&show_open_questions=1&show_archived_questions=1&orderby=ranking

Het beste antwoord

Slaan is heel wat anders dan een "corrigerende tik". En of dat nou op de bips of op de handen is maakt niet uit.

Mijn mening is dat het gewoon moet mogen en dat het een belangrijk deel van de opvoeding is. Bij een goede opvoeding horen in mijn ogen zowel straf als beloning.

Je moet natuurlijk wel in gradaties denken. Wanneer je kind iets doet wat niet mag en je had nog niet gewaarschuwd, dan zeg je duidelijk "nee". Je hoeft niet meteen een tik uit te delen want dan kun je de hele dag wel bezig blijven.

Maar wanneer geef je nou wel een tik of een andere lichamelijke straf? Een voorbeeld: vrijwel elke ouder kent wel de fase waarin een kind gaat bijten en ook probeert om volwassenen te bijten. Nou dan bijt ik dus meteen terug, want daar ben ik niet van gediend.

Ik vind het een klein maar belangrijk onderdeel van de opvoeding en ik ben van mening dat veel problemen met de huidige jeugd veroorzaakt worden door een te softe aanpak van de ouders/verzorgers. Dit is ook niet zo gek omdat veel kinderen tegenwoordig meer tijd in een kinderdagverblijf of bij opa en oma doorbrengen dan vroeger (een kind van een ander straf je toch minder snel). Maar goed, dat is weer een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Van een tik op de billen wordt een kind echt niet slechter. Sterker nog, het kan een hysterisch kind bijv tot bedaren brengen. We moeten ook niet doorslaan en alles maar kindermishandeling noemen.

Bij de opvoeding moeten de ouders soms daadkrachtig optreden richting kind. Als een normaal gesprek even niet mogelijk is, is er niks mis met een enkele tik op de bips.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
fout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het niet fout. Een corrigerende tik moet echt wel kunnen. Daarbij heeft de tik met de hand op de bips meer een symbolische werking dan dat het pijn doet. En tot een heel enkele keer beperkt blijven, anders wordt het een zinloze machteloze handeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet altijd fout hoor.
rose
13 jaar geleden
De vraag gaat trouwens in eerste instantie over een pak slaag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja en niet over mishandelen
rose
13 jaar geleden
Afgezien van de vage grens tussen een pak slaag en mishandeling is een pak slaag in ieder geval niet hetzelfde als een tik.
Een tik is een uiting van onmacht. Soms sta je als ouder machteloos tegenover je kind en slaan de stoppen door.
Regelmatig een tik kan een gewoonte worden en op den duur ook niet helpen. Het is sowieso geen oplossing als straf.

Wanneer je kind niet meer voor rede vatbaar is, kun je het beter oppakken en heel stevig tegen je aandrukken. Lichamelijk contact maakt het kind vaak veel rustiger dan een tik, dat wekt juist nog meer irritatie op bij het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Een pak slaag" is wel iets ander dan "een tik".

Ik heb mijn oudste ooit eens een paar tikken gegeven, uit een soort van wanhoop, en dat vond ik zo erg dat we daarna allebei zaten te huilen...
Dus een ding is wel belangrijk: als je een tik uitdeelt, dan moet dat rustig en weloverwogen en nooit uit woede!

Het hangt ook wel af van de leeftijd van het kind.

Als het echt helemaal mis ging, pakte ik ze bij hun oor,
om vast te houden. Daar wordt ik nu nog steeds mee gepest, dat vonden ze heel erg.

Nee, je hoeft ze niet te "belonen" als ze het te bont maken.
Mijn kleindochter van 3 wordt wel eens op de gang gezet, dan moet ze op de onderste tree van de trap zitten, voor straf. Komt zelden voor, maar ze vind het een straf.
Zo zijn er genoeg "straffen" te bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik echt te ver ging kreeg ik een tik voor mijn hoofd. Dan wist ik ook meteen dat ik dat nooit meer moest doen. Als kind kwam ik er op een gegeven moment achter dat het meer de schrik was van de tik dan de pijn waardoor ik moest huilen. Sindsdien kon ik geen corrigerende tik meer krijgen simpelweg omdat ik gewoon ongeroerd bleef staan. Dus ja, wat mij betreft mag die tik als een kind grenzen overschrijd maar puur voor even die schrik. Absoluut niet om het kind pijn te doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE. Nee, nee , nee. Het mag niet. Het is verboden. VERBODEN. Bij de wet.

Bovendien is het niet effectief. Het is veel effectiever om goed gedrag te belonen.

Het is inmiddels uitgebreid aangetoond dat de ‘corrigerende tik’ niet het effect heeft dat men ervan verwacht, maar eerder averechts werkt. Dus niet doen.

Een amerikaans onderzoek:

"Kinderen die regelmatig een corrigerende tik of klap ontvangen, worden daarmee gehinderd in hun intellectuele ontwikkeling. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie."
13 jaar geleden
Van een tik op de bips wordt een kind niet slechter van. Kinderen moeten de grens ontdekken hoe ver ze kunnen gaan. Je ziet overal om je heen dat sommige kinderen die grens niet weten.
(Vandalisme, geweld etc...)
Ze worden er intelectueel niet slechter op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik vind niet dat dat mag! Het heeft geen zin in die zin dat het iets bijdraagt aan een positieve ontwikkeling van het kind want een tik geeft een negatief gevoel en daarom zal het gedrag vervolgens niet meer uitgevoerd worden. Uit angst dus. Je wilt toch dat een kind opgroeit met zelfvertrouwen? Ik vind het vernederend. Een tik op de billen (en dit gebied is je basis, dus waar je gevoel van basisvertrouwen zit) beschadigd je basisvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het mag niet. Het is bij wet verboden.

Kijkend naar onze collega-opvoeders in het dierenrijk heb ik het volgende geconcludeerd: een kind kun je belonen als het iets goed doet, straffen of negeren als het iets fout doet en, als het zichzelf en z'n omgeving in gevaar brengt, dat even goed laten voelen op het moment zelf.

Dus bij extreme stommiteiten of heel gevaarlijk gedrag (na herhaaldelijk waarschuwen toch de weg oprennen e.d.) is een tik heel leerzaam. Een alternatief is even flink stevig bij de bovenarm pakken.

Ik ben het trouwens niet eens met 'het beheerste pak voor de billen'. Als je beheerst bent en de situatie geen gevaar oplevert, hoef je je kind helemaal niet te slaan. Een kind leert heel weinig van straffen achteraf (wacht maar tot papa thuis komt!), zeker kleintjes niet. Die zijn heel erg gebaat bij een direct tijdverband tussen oorzaak en gevolg.

En boven een bepaalde leeftijd is slaan echt alleen nog een teken van onmacht. Kinderen van 12 die nog billenkoek krijgen, lachen je achter je rug uit want wat voor loser ben je nou dat je een kind moet slaan?! En als ze heel slim zijn, doen ze dat al vanaf hun zesde. Dat weet ik uit eigen ervaring. Het maakte wel indruk, maar absoluut niet de indruk die mijn vader verwacht had. Wat heb ik gelachen samen met m'n zusje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Helder!
rose
13 jaar geleden
Eg wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou graag het betreffende niet-voor-meerdere-uitleg-vatbare wetsartikel zien waarin staat dat een tik verboden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorkoming van geweld jegens en vernederende behandelingen van kinderen in de verzorging en opvoeding (30.316) Dit wetsvoorstel wijzigt het tweede lid van artikel 247 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en beoogt een bijdrage te leveren aan de preventie van kindermishandeling.
Aan ouders wordt de verplichting opgelegd om hun kinderen te verzorgen en op te voeden zonder toepassing van geestelijk of lichamelijk geweld of van enige andere vernederende behandeling.
De ouders zijn primair verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen en hebben daarbij in principe een grote mate van vrijheid. Naast deze vrijheid van ouders staat de plicht van de overheid om kinderen te beschermen tegen aantasting van hun lichamelijke en geestelijke integriteit, waaronder kindermishandeling.
Het is belangrijk om tussen de vrijheid van ouders en de verantwoordelijkheid van de overheid de juiste balans te vinden.
Tot nu toe werd het opnemen van een bepaling in het Burgerlijk Wetboek, die geweld in de opvoeding verbiedt, niet nodig geacht.
De praktijk toont echter aan dat sommige ouders hun verantwoordelijkheid in de opvoeding niet nemen.
De nieuwe bepaling beoogt het kind, nadrukkelijker dan nu het geval is, te beschermen tegen geweld en verbiedt de fysieke bestraffing van kinderen.
Hieronder valt iedere vorm van geweld die wordt gebruikt als opvoedingsmiddel. Het voorstel is op 20 september 2006 met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 6 maart 2007 als hamerstuk afgedaan.
Ik vind van wel. Mijn ouders deden dat vroeger ook en ik ben er niet slechter door geworden. We hebben het hier natuurlijk wel over "een corrigerend tikje" en niet dat je onder de blauwe plekken zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een corrigerende tik kan best, als dat al niet meer kan,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei Heftig onderwerp. Slaan is inderdaad bij de wet verboden, maar steeds laait de discussie weer op of de pedagogische tik wel mag. Lastig hoor. Hoe oud zijn je kinderen? Persoonlijk vind ik dat bij peuters kleuters een tik op de billen geen kwaad kan. Ik heb mezelf goed in geprent nooit te slaan als ik zelf boos ben. Je doet dit niet zomaar bedenk voor je een tik geeft of je dit echt wilt. Ik denk ook altijd achteraf na of ik het anders had kunnen oplossen. achteraf heb je meer tijd om na te denken en het kan je een volgende keer helpen om het anders op te lossen. Wanneer een kind niet luisterd en bijv niet de trap op gaat om naar bed te gaan, kan je ook op straffende toon zeggen; als je nu niet loopt dan pak ik je bij je arm en help ik je naar boven. Straf genoeg voor mijn kinderen. De toon waarop je spreekt is op zich zelf al straf.
Hoe vaker je een tik geeft hoe ongevoeliger het wordt en hoe meer je steeds uit de kast moet trekken voordat je kind luistert. De vraag is dan ook echt of het op de langer termijn helpt. Uitleggen waarom en laten zien waar de grens is helpt kinderen. Toon ook eens begrip voor wat het wil, ook al kan het niet of mag het niet.
Kort is mijn antwoord dus dat ik denk dat je kind er niets aan overhoud, maar het mijns inziens maar zelden nodig is. Zeker bij oudere kinderen zou dit niet meer moeten gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten.
Corrigerende tik mag en anders knijp je gewoon.(lol)
Sinds men er moeilijk over doet zijn kinderen gillende en dreinende keukenmeiden geworden die overal hun zin maar in moeten hebben.Ik ben er niet slechter van geworden en mijn kinderen ook niet.
Als een niet in de hand te houden ouder zijn kind mishandeld doet hij dat toch wel dat houd geen wet tegen.Dat is heel wat anders dan een corrigerende tik.
Gelukkig hoefde ik het niet vaak te doen en zijn ze nu het huis uit maar als ik die dreinkinderen in een winkel of waar dan ook hoor dan jeuken mijn handen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het slaan van je kind krijg je gelijk een gevoel van onmacht en je baalt daarna erg van jezelf.
Probeer het kind eens op een andere manier te benaderen. Het kind aanspreken in de ïk vorm" Dat is een hele andere manier. Bijvoorbeeld: je zegt tegen je kind:"Ik wordt hier zo verdrietig van als jij dit doet". Het kind kan dan niet defensief reageren omdat je hen niet aanspreekt met:"Jij doet zo vervelend daar wordt ik verdrietig van."Door in de ik vorm te praten verander je een defensieve houding en zou je kind beter aanspreekbaar kunnen zijn.
Lukt dit niet en is het kind helemaal hysterisch dan is het kind vastpakken en vasthouden een alternatief. Je moet dat dan wel doen als je er rustig genoeg voor bent.
Lukt alles niet dan het kind op een strafbankje. Wel daarna uitleggen waarom men daar zit.
Slaan van mijn kinderen heb ik afgeleerd toen mijn oudste kind 10 was. De andere methoden waren heel wat beter en hielpen over het algemeen heel goed.