Al aan het begin van onze jaartelling gebruikten rijke Romeinen geslepen edelstenen om beter te kunnen zien. Deze werden met de hand voor het oog gehouden. Van dit gebruik komt ook ons woord"bril", als verbastering van beryl, een halfedelsteen die je kunt slijpen. Maar ook de Arabieren en de oude Egyptenaren kenden het concept lenzen al. Waarschijnlijk hadden zij ook een soort brillen. Onze moderne "draagbare" brillen zijn een uitvinding uit de 13de-eeuwse Italië. Toscaanse monniken fabriceerden lenzen die met een scharnier op de neus werden geklemd om beter hun bijbel te kunnen lezen. Overigens is de noodzaak voor brillen een modern euvel. Onderzoek onder "primitieve"stammen toont aan dat vrijwel alle jongeren daar redelijk tot goed kunnen zien.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De geschiedenis van de bril:
De Arabische wiskundige Aboe Ali al-Hazin al Haitham (965-1039) ontdekte de breking van licht in glas. Deze ontdekking zorgde ervoor dat het eerste optische hulpmiddel ontwikkeld kon worden: de leessteen. Dit is een halve bol van glas of kristal die op teksten en geschriften gelegd kon worden. Zo kon de tekst vergroot worden. De leessteen werd gemaakt van het lichtgekleurde glas beryl. Hier is ons woord 'bril' van afgeleid.
Tegen het eind van de 12e eeuw komt de Arabische kennis terecht in Venetië. Deze stad heeft dan al een goede reputatie op het gebied van glas. Zij wisten als enigen hoe je transparant glas moest maken. De Arabieren dachten nog dat de vergrotende werking van een glazen bol gevuld met water, kwam door het water. In Venetië ontdekte men dat kwam door de bolling van het glas.
Pas in de 13e eeuw kwam de informatie over leesstenen terecht in Duitse kloosters. De Duitse monniken zagen hoe belangrijk deze ontdekking was en hielpen bij de ontwikkeling en verspreiding van de leessteen. Zo komt de informatie ook bij de Engelse monnik Roger Bacon. Hij maakt duidelijk dat dit hulpmiddel erg handig is voor mensen met zwakke ogen. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de bril.
Rond het jaar 1285 ontstaat de eerste bril. De dominicaan Alessandro di Spina ontwerpt een bril waarbij twee leesstenen in een houten vatting worden geplaatst. De ontwikkeling van de bril was toen niet meer te stoppen.
In de begintijd hebben brillen alleen nog maar positieve lenzen: glas dat door een bolling voorwerpen vergroot. Deze brillen zijn geschikt voor mensen die verziend zijn. Veraf zien zij scherp, dichtbij zien ze niet goed. Brillen die bijziendheid corrigeren, ontwikkelen zich pas in de 15e eeuw.

Voor meer informatie:zie link