Ik kan mijn onderste knokkel van mijn duim in en uit de kom doen. Is dit erg?

Ik kan dus de onderste knokkel van mijn linkerduim uit de kom doen en ook weer terugbewegen zonder pijn. Het gebeurt ook niet plotseling. Ik ben gewoon benieuwd wat dit is. Heeft iemand een idee? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Hoezo de onderste knokkel? Een duim heeft er maar één...
Amadea
5 jaar geleden
Of bedoel je het duimgewricht, dus dat jij je linkerduim uit z'n kom kan halen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja dat inderdaad

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk bedoel je het MCP-gewricht, dat is het middelste gewricht van je duim. Of misschien het onderste gewricht (CMC), dat zit meer richting je pols.

Het betekent dat dit gewricht een grotere laxiteit (hyperlaxiteit) heeft. Dit kan komen door trauma, maar kan ook aangeboren zijn. Het kan zijn dat de vorm van het gewricht wat afwijkt, maar meestal zit het meer in de banden en pezen, die wat slapper zijn. Als dit het geval is, zou het goed kunnen dat je in meer gewrichten hypermobiel bent. Dit wil zeggen dat je gewrichten een grotere bewegelijkheid hebben dan normaal. Het kan ervoor zorgen dat je gewrichten kunt overstrekken (bijvoorbeeld ellebogen en knieën), maar soms ook dat gewrichten gemakkelijker uit de kom gaan.

Of het 'erg' is, hangt af van de oorzaak. Zoals gezegd kan dat een trauma zijn, als je bijvoorbeeld een keer je duim verrekt hebt of uit de kom hebt gehad met sporten, dan blijven de banden soms kwetsbaarder naderhand. Als het aangeboren is, kan hypermobiliteit onderdeel zijn van allerlei aandoeningen, zoals bindweefselafwijkingen of spierziektes. Meestal staat het echter op zichzelf, zeker als er maar een paar gewrichten hypermobiel zijn.

Als het geen pijn doet en de hypermobiliteit geen onderdeel is van een bepaalde aandoening, dan is het op zich niet erg. Maar het is hoe dan ook niet verstandig om 'zomaar' je gewricht uit de kom te halen, want op termijn kan dit schade doen en zorgen voor (toename van) instabiliteit of gewrichtsslijtage, wat kan leiden tot pijnklachten en een verminderde functie. Daarnaast kan het verstandig zijn om bij activiteiten waarbij er veel (plotselinge) kracht op je duim komt (zoals bepaalde sporten of werkzaamheden) ter bescherming je duim in te tapen of een brace te dragen. Doe dit bij voorkeur wel in overleg met een arts of een (hand)fysiotherapeut.