hoe kom je het beste van je zenuwen af als je voor groot publiek moet spreken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
xanax

Het beste antwoord

Oeps....ik weet mijn eerste presentatie ook nog hoor...
Realiseer je dat het mensen zijn die je ook op straat of bijv. in een theater tegenkomt, en nu mag jij ze toespreken...
Jezelf goed voorbereiden, kijk het publiek in met een opgeheven hoofd....jij weet het!...Open blik en als je dat moeilijk vindt kijk je "langs ze heen". Heb plezier erin, jij verteld over hetgeen wat jij weet of in ieder geval te vertellen hebt!
Houdt de leiding!! Dat is zeker van belang bij de vragen die er eventueel komen. Rustig antwoorden en niet te snel, neem er even voor...dat straalt ook weer vertrouwen in jezelf uit.
Terwijl misschien de druppels van je rug lopen....geniet er ook van, het is ook heel leuk!! Maakt niet uit wat het onderwerp is...Jij geeft ze iets, hun verlangen iets...

Heel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je goede antwoord, ik heb inmiddels de presentatie gehad, en hij ging heel goed!

Andere antwoorden (5)

Een duopresentatie er van maken als dat kan. Anders de boel goed voorbereiden en je realiseren dat jij altijd meer over het onderwerp weet dan het publiek.

Kijk de mensen wel aan, anders wordt het voor de kijkers vervelend en zorg dat er een interactief sfeertje onstaat. Laat mensen vragen tussendoor stellen, zeg vooraf dat je dat niet erg vindt.

Een beetje spanning is overigens niet erg, dat heeft iedere artiest.

Succes met je presentatie!
13 jaar geleden
* Voorbereiden
* Veel oefenen
* Vaak doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thuis oefenen, om te wennen aan het geluid van je eigen stem dat je hoort wanneer je zelf spreekt en de rest stil is. Dat is echt heel anders dan meepraten in een gezelschap.

Tijdens het spreken: nooit het publiek in de ogen kijken, daarvan kun je in de war raken.
Richt je blik tijdens het spreken altijd op het achterhoofd van het publiek, of op de muur vlak boven hun hoofd: de mensen denken dat je hen aankijkt, maar jij ziet dan niet hun reacties, waardoor je niet afgeleid wordt.

Véél succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door iedereen naakt te visualiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk je dat de mensen in de zaal heel erg blij zijn dat jij dit voor ze doet. Zij zouden het zelf ook spannend vinden.
Jij gaat iets vertellen waar zij graag meer over willen weten. Ze willen je graag helpen om je beter te voelen want dat zouden zij ook graag willen als zij daar stonden.

Wat je goed kan helpen is je te focussen op je ademhaling voordat je gaat spreken. haal een aantal keer heel rustig en diep adem (naar je buik) en adem door je mond rustig weer uit. Doe dat een aantal keer achter elkaar in een heel rustig tempo.
Spreek voor je gevoel heel langzaam en neem even tijd om rustig te ademen tussendoor. Kleine stiltes zijn prima!
Als je weer begint te spreken, heb je hun aandacht.

Het is ook een kwestie van "gewoon" doen! Hoe vaker je dat doet, hoe meer ontspannen je kunt zijn.
Let vooral op een rustige ademhaling, dan volgt je lijf vanzelf. Succes en veel plezier.