ik kreeg vorig jaar van een klasgenoot een pilletje, wat is dit?

we hadden een school-toneelstuk en we waren allebei zenuwachtig! mijn klasgenoot (18) gaf mij een pilletje waar je rustig van werd! ik nam dit aan en nam het in! tien zei hij dat door het pilletje het lijkt alsof alles veel en veel langzamer gaat! en dat was echt zo! alles ging heel heel langzaam en ik was ook niet meer zenuwachtig! ik heb er nooit meer over nagedacht, maar het kwam vandaag ineens weer in mij op! en ik zat te denken dat dit misschien wel drugs had kunnen zijn! weet iemand dat? en welke dan?

Toegevoegd na 1 minuut:
# tien = toen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee wat het geweest is maar ik wil je iig de raad geven nooit meer zomaar iets in te nemen wat een ander je aanbiedt!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat het was maar je moet NOOIT zomaar iets innemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, goeie les: pak nooit een pilletje aan van iemand anders. Als het al 'onvermijdelijk' is (bijv. knallende koppijn, een pijnstiller van iemand aannemen), doe het dan nog steeds alleen als je de ander kent en vertrouwt, én het pilletje nog in de originele doordrukstrip (met daarop de naam van het middel) zit. Van een potje met pillen kun je nooit weten of ze zijn vervangen door iets anders.

Antwoorden (7)

Ik denk iets van oxazepam of diazepam, een verslavend middel die je van de huisarts kunt krijgen. Soort valium dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou natuurlijk ook kunnen. Lijkt me heel erg onverstandig om dit te slikken zonder medisch advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
diazepam = valium
Ik vind het op zijn zachtst gezegd niet slim om zomaar een pilletje van iemand aan te nemen zonder dat je weet wat er in zit. Het kan niet alleen drugs zijn, het kan ook vervuilde drugs.

Maar vermoedelijk was het valeriaan, een homeopatisch middel om rustig te worden. Dat wordt vaak gebruikt bij examens en stress en is een natuurlijk middel. Het is geen drugs en bij de drogist verkrijgbaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nb. Mocht je vaker zenuwachtig zijn, probeer dan eens niet terug te vallen op medicijnen, zelfs niet op valeriaan. De eerste keer dat ik rijexamen had slikte ik valeriaan en was gezakt omdat ik niet vlot genoeg was. De tweede keer niets gebruikt. Flink zenuwachtig, maar wel alert. En geslaagd. Er zijn betere manieren om je zenuwen onder controle te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valeriaa onderdrukt de zenuwen maar ik heb nog nooit ervaren dat alles daardoor heel langzaam ging...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is wel zo. Maar je kunt wel sterk beïnvloed worden als iemand tegen je zegt dat een middel dat doet. In feite zou dat nog met eeb kalk tablet het geval kunnen zijn als je erin gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is idd zo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je wel gelijk in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder gaf me vroeger altijd valeriaan als ik zenuwachtig was voor bijvoorbeeld een spreekbeurt. Werkte als een tierelier, maar eigenlijk iets té goed. Als tiener ben ik accuut gestopt het te gebruiken toen ik me realiseerde dat ik er zó ontspannen van werd dat er ook een zekere onverschilligheid optrad: een gezonde dosis spanning bleek ik gewoon nodig te hebben om me goed voor te bereiden. Overigens een opmerking: valeriaan wordt vaak aangeprezen als homeopatisch middel, maar is absoluut geen homeopatie. 'Fytotherapie' (plantengeneeskunde) zou een betere benaming zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Suzy, ik noem vaak producten op plantenbasis homeopatisch omdat er dezelfde fabrikant achter zit (bijv. VSM). In tegenstelling tot een homepatisch middel zitten hier wel werkzame (planten)stoffen in.
Er zijn ook pilletjes pilletjes waar je zenuwachtigheid ook weg gaat. En die kan je gewoon bij de apohteek gaan halen. Ik denk dat het geen drugs was of zo hoor. Dus geen XTC. Anders had je een heel ander gevoel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is maar 1 persoon die dat weet en dat is je klasgenootje.
Maar wil je nooit meer zo stom zijn om zomaar pilletjes te gaan slikken die je niet kent? Het kunnen ook zomaar drugs zijn.
Nooit meer doen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was vast een rustgevend pilletje zoals: oxazepam, ceresta of iets dergelijks.
Als het een gevaarlijk pilletje was geweest...dan had je echt wel anders gereageerd. Dus maak je niet druk.

Toegevoegd na 1 minuut:
En....volgende keer niet meer zomaar innemen he. Eerst kijken en weten wat het is en of het kwaad kan, oke.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals je het beschrijft lijkt het om een snelwerkend middel te gaan uit de groep van de benzodiazepinen. welk middel dat precies was is wellicht lastig te achterhalen.

"De benzodiazepinen (BDZ) zijn medicijnen die behoren tot een geneesmiddelengroep met sederende (kalmerende, slaapbevorderende) en anxiolytische (gevoelens van angst verminderende) eigenschappen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je klasgenoot weet het juiste antwoord, maar vermoedelijk is het propanolol geweest. Dat is een plankenkoorts pilletje. Wordt ook wel door acteurs gebruikt of door mensen met vliegangst. Ik weet niet meer zeker wat precies de werking hiervan is, iig niet schadelijk. Ik heb het zelf ook gekregen van mijn huisarts toen ik voor het eerst ging vliegen. Als ik het mij goed herinner zorgt het voor dat je hart niet zo tekeer gaat als je zenuwachtig bent. Mocht je zoiets willen gebruiken dan advieseer ik dit te vragen aan je huisarts.