heeft slecht cholesterol ook goede eigenschappen. En idem: heeft goed cholesterol ook slechte?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
SentWierda
5 jaar geleden
De vraag is te veel omvattend om kort te beantwoorden.
Belangrijk is te weten dat cholesterolwaarden niet algemeen toepasbaar zijn; leeftijd en geslacht zijn óók van belang. Voor jonge mensen zijn de waarden essentieel: jonge mensen kunnen door genetische afwijkingen een groot risico hebben op hart- en vaatziekten.
Wat slecht cholesterol (LDL) betreft: een waarde tot 2,6 is prima. Een lagere waarde wordt vaak gepromoot maar dat lijken commerciële overwegingen.
Bronnen: proefschrift J. Balder (RUG, 16 mei 2018) en artikel huisarts Joost Zaat in de Volkskrant (26 maart 2018).

Antwoorden (2)

Het slechte cholesterol heeft geen goede eigenschappen het is een dodelijk sluipmoordenaar.
Er zijn mensen die een verkeerd gen hebben en dan produceert de lever het verkeerde cholesterol als dit niet ontdekt wordt kunnen deze mensen sterven aan hart, hersen en ander vallen door verstopping van de bloedvaten. Gelukkig zijn er goede medicijnen voor.
Normaal cholesterol moet je gewoon onder controle houden niet te veel vet enz eten.
Toegevoegd op 19 september 2018 17:53: bron, tekst
ronron1212
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Simplistisch en achterhaald.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 onwetend dat blijkt wel
In de familie van mijn vrouw zijn de afgelopen tijd 7 mensen overleden aan dit slechte cholesterol hart hersens en meer mijn eerste vrouw is er aan overleden en ga zo nog even door, Dat je opmerkingen maakt tot hier maar met deze dodelijke ziekte is niet te spotten.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinis1969 mijn huidige vrouw moet twee keer per jaar op controle in het ziekenhuis en is elk jaar alleen al haar eigen risico kwijt aan de medicijnen die ze elke dag moet slikken de rest van haar leven
LeonardN
5 jaar geleden
De lever produceert altijd LDL cholesterol(zogenoemd "slecht" cholesterol) ook als je geen familiaire hypercholesterolemie hebt. Als je wel familiaire hypercholesterolemie wordt er echter vooral van dat type cholesterol teveel aangemaakt. Dat LDL enkel negatief zou zijn is inderdaad niet juist. https://www.sciencedaily.com/releases/2011/05/110505142730.htm min dus
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212; nogmaals; LDL is vanzelf niet alleen maar slecht. En inderdaad, mensen met VEEL LDL hebben meer kans om dood te gaan. Maar niemand weet eigenlijk waarom.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 door dat de aderen dicht slippen dat weten ze dus wel
Er bestaat niet zoiets simpels als goed en slecht cholesterol. De naam 'slecht cholesterol wordt gebruikt voor LDL (low density lipoproteine); LDL is een soort eiwit-vetbolletje dat je lichaam gebruikt om vet en cholesterol te vervoeren van de ene plaats naar de andere. Een hoog niveau van LDL in je bloed is gecorreleerd aan een hogere kans op hart en vaatziektes, hoewel niemand eigenlijk goed snapt waarom.
tinus1969
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 onwetend dat blijkt wel
In de familie van mijn vrouw zijn de afgelopen tijd 7 mensen overleden aan dit slechte cholesterol hart hersens en meer mijn eerste vrouw is er aan overleden en ga zo nog even door, Dat je opmerkingen maakt tot hier maar met deze dodelijke ziekte is niet te spotten.
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.hartencholesterol.nl/cholesterol/cholesterol-en-erfelijkheid
LeonardN
5 jaar geleden
@ronron1212
Je voert een onjuist argument. Dat een teveel aan LDL niet goed is klopt, je vrouw en leden van haar familie maken teveel LDL aan, of het wordt niet voldoende afgevoerd. Let dus op het woord "teveel". @tinus1969
Je geeft niet echt een antwoord op de vraag, of blijft ietwat vaag imo. Als je ervoor zorgt dat je LDL-C tot extreem lage waardes brengt, heeft dat dan een negatieve impact op je lichaam? Wat nu als je alle LDL weg zou halen? Wat gebeurt er dan?
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN, je schrijft aan mij: 'Je geeft niet echt een antwoord op de vraag, of blijft ietwat vaag imo.' Het IS helaas wat vaag. Het is simplistisch om te spreken over goed en slecht cholesterol. LDL heet in de wandeling wel 'slecht cholesterol', maar het is geen cholesterol, maar een soort transportpakketje met veel cholesterol er in. Die transportpakketjes maakt je lichaam nu eenmaal van nature, en er is geen duidelijk biochemisch mechanisme waarom die pakketjes schadelijk zouden zijn. Er is alleen een correlatie; veel LDL = veel kans op hart- en vaatziektes.
De vraag 'wat als je die allemaal weghaalt' heeft geen bekend antwoord, alleen speculaties.
LeonardN
5 jaar geleden
Het is simplistisch om te spreken over goed en slecht cholesterol.
Dat begrijp ik zover ook. "Die transportpakketjes .. zouden zijn." Dat is de vraag niet. De vraag kan beantwoord worden door te stellen dat LDL om de een of andere reden onmisbaar is of op z'n minst een positieve bijdrage kan hebben.
(ik ga er even vanuit dat dat zo is bij lage waardes). "De vraag 'wat als je die allemaal weghaalt' heeft geen bekend antwoord, alleen speculaties."
Zover ik lees ik nu ook het een en ander. Sommigen beweren dat bij zeer lage waardes er negatieve effecten op kunnen treden, andere wijten dat dat vaak komt uit een verkeerd-om-redenatie. Als in: je wordt niet depressief van laag LDL, maar als je depressief bent maak je minder LDL aan (even simpel gezegd). Hoe dan ook de materie is uiterst lastig. Uit dit onderzoek zou blijken dat een te laag LDL-niveau gelinkt zou zijn aan hersenziektes.
https://www.bmj.com/content/357/bmj.j1648/rr-0