Met welke sport voor 60+ers kun je je rugspieren versterken?

Sinds enige weken heb ik last van mijn onderrug en een verkrampende pijn in mijn bilspier en kuit. Uiteraard ben ik onder behandeling van een huisarts en fysiotherapeut. Deze laatste heeft mij oefeningen voorgeschreven. Toch zoek ik een sport welke mijn rugspieren versterken.
Voor Uw suggestie zal ik dankbaar zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Roeien. Kun je zowel binnen doen, op een roeiapparaat, als buiten op het water. Je kunt de belasting zelf kiezen. Een kort stukje toerroeien, picknickmand en koffie (of iets anders...) mee - of fanatiek trainen voor een onderling wedstrijdje. Of alles ertussenin. Zelfstandig in een eenpersoonsboot, met een ploeg gelijkgestemden in een meerpersoonsboot, of met een groep vrienden die elk in een eenpersoonsboot zitten - wat je maar wilt. Of je je spieren nu licht of zwaar wilt belasten, er is *nooit* sprake van schokken zoals bij bijvoorbeeld hardlopen. Je kunt dus, als je wilt, je spieren zo zwaar belasten als je wilt - je gewrichten zullen nooit klappen krijgen. De blessurekans bij het roeien is dus minimaal. Ga eens langs bij een roeivereniging en ervaar de ongedwongen sfeer. Niet dat opgefokte showgedrag dat je regelmatig ziet op de tennisbaan of het voetbalveld. Niets daarvan, gewoon jezelf zijn, lekker ontspannen bezig zijn. Toegevoegd na 3 minuten: Mijn roeivereniging kent meerdere leden met een geboortedatum van vóór 1930. Enkele roeiers zijn zelfs in 1920 geboren... De oudste beginner die ooit bij ons is begonnen was 72. Toen hij begon met roeien, had hij geen enkele roei-ervaring.

gewoon naar een sportschool gaan en daar rustig je rugspieren verstevigen wel onderbegeleiding Toegevoegd na 5 minuten: Ook kun je naar mensedieck therapie gaan om het trainen van je rugspier. Deze leren je een ander houding aan, zodat je klachten verminderen

Wandelsport. Doe ik zelf ook een keer per week een flinke wandeling van 10-15-25 k.m.(meestal op zaterdag of zondag ) Het helpt mij heel goed voor de rug. Natuurlijk rustig beginnen met 5 k.m . en na 2 a 3 weken 10 k.m . Het is geen dure sport, je hept alleen een paar stevige wandelschoenen nodig. Voor meer informatie kijk op de site van de N.W.B (nederlandse wandelsport bond ) Heel veel plezier en sucses ermee. Toegevoegd na 24 minuten: De opbouw van 5 naar 10-15-25 k.m in overleg met de fisiotherapeut , omdat ik niet weet hoe enstig U rugklachten zijn.

Zwemmen je gebruikt alle spieren en je gewrichten worden niet belast .

Het hangt er een beetje van af, hoe 'soepel' je verder nog bent, maar mijn suggestie zou zijn : ga paardrijden. Je krijgt door paardrijden een soort spierencorset rondom je onderrug, en je benen komen vanzelfsprekend ook behoorlijk aan de beurt. Zodra je het een beetje kan (een beetje zelfvertrouwen hebt opgebouwd) kan je met een groep naar buiten, en dat is méér dan heerlijk : de bossen in, over de hei, of langs het strand - hangt ervan af waar je woont. Bovendien is het gezellig - je bent met andere mensen iets aan het doen, en je bent bezig met je paard.

Hoe gek het ook klinkt; Buikspieroefeningen zijn aan te bevelen bij rugklachten. Hierover is genoeg te vinden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100