Ik vond in de kelder een pak bier waar de datum enkele maanden verstreken is. Zou het slecht voor de gezondheid zijn, dit nog te drinken?

Soms heb ik de indruk dat die data in het voordeel van de winkelier worden aangebracht. Als het vleeswaren o.i.d. betreft, snap ik het wel, maar op de gekste dingen tref ik uiterste houdbaarheidsdata aan. ( Laatst een schoonmaakmiddel ) .
Tot voor kort kiepte ik alles in de vuilnis, wat verstreken bleek, thans aarzel ik nog wel eens. Het komt de verkoper natuurlijk heel goed uit, als ik nieuw kom halen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nou ik zal je vertellen, dat ik vrijwel niets weggooi, maar erg afhankelijk, van het produckt! Sommige produckten zelfs langer dan een jaar! Wist je dat je verre voorouders alles wat ze aten en dronken, eraan roken en voorzichtig proefde! Net als hoop dieren dat doen! Vertrouw maar op je eigen zintuigen, die nemen je niet in de maling hoor. Houdsbaarheid datum is een wettelijke gestelde norm. Dit om rechtzaken en dergelijke te voorkomen. Denk dat bepaalde stammen in centraal afrika zich ook niet bezig houden, met de houdbaarheids datum. We zijn hier met zen allen gewoon beetje te verwend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

gewoon nieuw bier halen, scheelt twijfel en een potentiele voedselvergiftiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je met pak bier bedoeld blikjes? Die kun je rustig over datum drinken. De kwaliteit kan wat achteruit lopen maar is niet noemenswaardig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pils bier zou ik niet meer drinken.

Is het 'zwaarder' bier is dat geen probleem. Laat even weten welk bier het is.

In sommige cafés in België moet je meer betalen voor een Duvel over de datum. Dit komt omdat hij dan beter gerijpt is en beter smaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bier stond in de kelder, dus op een donkere plaats! Kan niet beter, proost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bier bederft niet. Dat is precies de reden waarom men in de middeleeuwen bier is gaan brouwen. Zolang de verpakking onbeschadigd is, gat het jaren mee. De consumptie datum die er op staat is puur smaak gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets aan het handje.
Ik heb net de afgelopen weken enkele flesjes van januari 2010 weggewerkt en ik ben er niet ziek van geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan het gerust blijven drinken,pilsbier kan enkel wat troebel worden waardoor het uitzicht wat minder is maar het blijft best drinkbaar.Voor uitleg zie bijgevoegde link
fremar
13 jaar geleden
Volgens mij is het officieel zo, dat de datum op bier, de uiterste datum is, waarop de fabrikant de smaak nog garandeert. Waarop dus de smaak nog voldoet aan hoe de fabrikant het had bedacht.
Bier ovolueert kwa smaak en alcoholpercentage na het bottelen gewoon door. Sterker bier doet dit meer dan gewoon pils. Hooggistend bier evolueert bewust op de vles, nagisting heet dat.
Er zijn bierliefhebbers die bier juist over datum laten gaan, om zo nieuwe/andere smaken in het bier te ontdekken.

Gewoon pils kan volgens mij wel echt slecht worden, dan zouden er ook vlokken in komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mits koel en donker bewaard, kan een aantal maanden over datum bij bier geen kwaad.

Alcohol zelf heeft geen houdbaarheidsdatum. Het zullen de overige ingredienten zijn die anders smaken of ruiken.

Maar kan geen kwaad, gewoon koel, droog, en donker bewaren. Proost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal word het ook gebasseerd op dat dat je na opening UITERLIJK niet meergoed is > en het staat er al in aangegeven in het woord uiterlijk > d.w.z. hoe het er uitziet :D

drink gwn op :) proost!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit antwoord heb ik van mn zwager die bij de grolsch werkt:nee niet slecht alleen de smaak word een stuk minder en de kwaliteit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk maar even op de site:De houdbaarheid van bier.

PROOST!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op bier (en de meeste andere producten) staat een T.H.T. dat is Tenminste Houdbaar Tot, met andere woorden:"na die datum garandeert de producent de kwaliteit niet meer, dit wil niet zeggen dat het bedorven is". Ik proef meestal een slokje of een hapje en smaakt het niet meer dan gaat het weg, proef ik niets bijzonders dan gaat de rest ook gewoon naar binnen. Ben zo goed als nooit ziek en als ik ziek ben is het niet van eten en/of drinken.

Anders is het met producten een een "niet te gebruiken na" datum op staat. Daar neem ik bij voorkeur geen risico mee.