Is rugpijn bij afwassen normaal?

Heb het anderhalve dag later nog en ben nog niet eens 20. M’n moeder zegt dat iedereen het krijgt van afwassen. Ik ben 1m60 dus hoef ook niet te bukken bij het aanrecht

Weet jij het antwoord?

/2500

Komt waarschijnlijk doordat je tijdens het afwassen in een onnatuurlijk houding staat. Als je let op je houding, kun je veel van de klachten voorkomen.

Ligt aan je rughouding, mensen zijn geneigd om toch naar voren te gaan tijdens afwassen, probeer rechtop te blijven staan.

Het probleem kan zijn, indien de aanrecht niet te laag voor je is, dat jij je knieën `op slot` zet, zoals dat heet. Probeer het afwassen eens in een meer ontspannen houding te doen. Meer bewegen en je knieën gebogen houden.

Als je gewoon rechtop blijft staan is er waarschijnlijk niets aan de hand. Kwestie van oefenen.

Als je ook smorgens last hebt van je rug kan het ook aan je bed liggen. Toen ik 18 was had ik ook veel last van mijn rug. Ik weet nog dat ik net hetzelfde dacht als jij: ik ben nog maar 18. Vanaf ik een nieuw bed had, was de rugpijn ook over.

De halfgebukte houding (stofzuigen, afwassen, vegen) scoort met 78 procent ook hoog. Bij 73 procent lokt stilstaan klachten uit en 64 procent heeft last bij het opkomen vanuit een zithouding. Bij het liggen heeft nog 47 procent last.

Bronnen:
http://pijnstiller.hulpforum.nl/forum/view...

Het klopt dat afwassen altijd wel een belasting voor je rug is, je staat nooit helemaal natuurlijk. Maar dat je er anderhalve dag later nóg last van hebt, dat is geen goed teken. Maar waar dat aan ligt, dat is van een afstand moeilijk te zeggen. Een slecht matras, wat al eerder genoemd is, is een veel voorkomende oorzaak van rugklachten. Het kan ook dat je spieren in dat gebied (rug én buik, dat wordt vaak je 'core' genoemd) niet sterk genoeg zijn, die zou je kunnen trainen op de sportschool. Maar als je hier flink last van hebt, ga dan zeker niet vanuit het niets fanatiek sporten! Vraag dan eerst even advies aan de huisarts. En ga je naar de sportschool, maak dan zeker gebruik van de begeleiding daar om te leren hoe je de apparaten moet gebruiken, om te voorkomen dat je je blesseert.

Pijn is nooit normaal. Pijn dien je te zien als een indicatie dat er ergens in of aan je lichaam iets niet goed zit. Laat een arts eens naar je rug kijken, zou ik zeggen. Je rug is te belangrijk om hier geen aandacht aan te schenken. Gr. Ton

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100