Hoe kan het dat: als ik uitslaap, ben ik overdag veel sneller moe (vooral 's ochtends) en als ik vroeg opsta...

Om even mijn vraag in zijn volle glorie uit te leggen:

Als ik in het weekend wat later naar bed ga (lees: uurtje of 2/3) en ik slaap 's ochtends uit tot een uur of 10, dan ben ik de daaropvolgende dag snel moe en suf.
Als ik doordeweeks rond een uur of 12 ga slapen en ik moet de volgende ochtend weer om half 7 opstaan, dan ben ik heel de dag druk, vrolijk en soms wat onrustig, maar wel klaarwakker.

In de extreme gevallen van zeg, zo'n 3 uur slaap, ben ik de dag daarna even druk en vrolijk als doordeweeks.

Ik ben iemand die weinig slaap nodig heeft, weet ik van mezelf. Ik ben een avondmens én vaak ook een ochtendmens, maar liever blijf ik 's avonds erg laat op dan dat ik 's ochtends heel vroeg op moet staan.

Nu vraag ik me af, hoe is dit mogelijk? Zelfs na een aantal hele korte nachten, blijf ik vol energie.

Is hier een verklaring voor?

Toegevoegd na 3 minuten:
Noot: Het is niet zo dat ik voor een korte tijd zo druk en vrolijk ben. Dit gaat heel de dag door, totdat ik weer ga slapen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een Nederlands gezegde luidt: slaap baart slaap... Het is al honderden jaren bekend dat je na langer dan gewoonlijk te hebben geslapen eerder moeier bent dan na een korte nachtrust. Als ik het zo lees heb je aan een uur of 6 slaap per dag genoeg, en als je meer dan een uur of 8 in bed ligt wordt het steeds lastiger om eruit te komen. Je bent echt niet de enige met dat verschijnsel (een probleem wil ik het niet noemen) Van Einstein wordt gezegd dat hij zelden meer dan 4 uur per nacht sliep...
De 'oplossing' ligt voor de hand: ook in het weekend op tijd opstaan. Niet direct om half 7, maar misschien rond 8 uur... En dan optimaal gebruik maken van die twee extra uren op zaterdag en zondagmorgen. ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elk mens heeft een ongeveer vast ritme aan slaapuren nodig en jij dus weinig.
Door het ritme in het weekend om te gooien is je natuurlijke klok ontregeld en daar komt die moeheid vandaan. Als ik naar mezelf kijk kan ik het best wel eens laat maken maar ik ga er de volgende dag op tijd weer uit, anders is mijn hele dag verpest. Dan kom ik niet op gang en heb de hele dag hoofdpijn, dan ben ik dus uit mijn ritme van opstaan.