Heeft iedereen last van een eikenprocessierups of moet men er allergisch voor zijn?

Ik vroeg mij af waarom er zo gewaarschuwd wordt voor de eikenprocessierups niet iedereen is daar toch allergisch voor?
Ik heb zelf hooikoorts en ben hovenier van beroep ik weet hoe vervelend een allergie kan zijn van waar zoveel waarschuwingen als je weet dat je allergisch bent dan weet je dat toch van jezelf

5 jaar geleden
3.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Naast een mogelijk allergisch reactie zullen de meeste mensen last hebben van de brandharen, dus zonder allergisch reactie.

Antwoorden (1)

Iedereen heeft hier in meer of mindere mate last van.
Elke rups heeft er honderdduizenden pijlvormige haren, die bij een bedreiging worden afgeschoten. De haren kunnen dan makkelijk de huid, de ogen en de luchtwegen binnendringen. De stoffen die van de haren afkomen veroorzaken een op allergie lijkende huiduitslag, zwellingen, rode ogen en jeuk. In de meeste gevallen verdwijnen de klachten vanzelf.

De reacties die optreden na blootstelling aan de brandharen lijken op een allergie. Deze reacties kunnen ontstaan door mechanische irritatie of door een toxisch mechanisme.
In het laatste geval reageert het lichaam op een door de brandharen afgescheiden lichaamsvreemd eiwit (thaumetopoeïne), met het aanmaken van histamine. Uit bloedonderzoek blijkt echter dat er geen specifieke afweerreactie plaatsvindt. De optredende verschijnselen worden daarom ook wel pseudo-allergische reacties genoemd. Ze treden op binnen enkele uren na contact met de brandharen.
Daarnaast zijn er ook mensen die na contact met de brandharen een allergie hiertegen ontwikkelen. Als er sprake is van een allergische reactie treden de klachten na contact met de brandharen veel sneller op; vaak al binnen 30 minuten. Ook zijn ze vaak heftiger.
SimonV