Wat zijn goede oefeningen die je thuis kunt doen om stotteren tegen te gaan/verminderen?

Ik stotter nog al erg, maar wil er graag wat aan doen, maar een logopedist vindt ik niet wat. Ik doe het liever zelfstandig. Weet iemand nog een paar goede oefeningen om het stotteren te verhelpen/verminderen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Lees eens "Werken aan stotteren": Toegevoegd na 11 uur: Zowel ikzelf als mijn vrouw stotterden. Op welke wijze we dat hebben aangepakt lees je onder de link: succesvolle stottertherapie.

Bronnen:
http://sites.google.com/site/gaatstotteren...
http://sites.google.com/site/succesvollest...
http://sites.google.com/site/werkenaanstotteren/

Ik heb geen ervaring met stotteren, maar heb ooit op tv mensen gezien die de handen in de zij zetten en spraken terwijl ze het middenrif rustig indrukten en daarbij uitademden.

Zelfvertrouwen kweken (makkelijker gezegd dan gedaan) Volgens mij was er een of andere griekse wijsgeer die ook stotterde en daarom een knikker in zijn mond hield. Waarschijnlijk moest hij zo zijn aandacht bij die knikker houden dat hij vergat op zijn spreken te letten, (Denk ik, ik was er niet bij) Ademhalingsoefeningen, misschien dat yoga ook helpt

Toch kan logopedie het beste helpen. Maar wat ook helpt is zingen. Probeer een tekst op muziek er goed uit te brengen, Dan gebruik je je adem anders. En misschien kan je diezelfde tekst dan een keer spreken zonder muziek.

Bij stotteren kunnen veel factoren een rol spelen. Therapieën die bij de een werken, hebbn bij een ander niet veel effect. Maar het is belangrijk te blijven proberen. Ben je bang je stem te laten horen in grote groepen? Richt dan je aandacht op het doel van wat je wilt zeggen. Waarom wil je het zeggen? Dat geeft je vaak de moed. Verwacht niet dat het probleem helemaal verdwijnt, maar probeer er mee om te gaan (wat je al doet, merk ik). Vaak helpt het wat voor mensen er bij zijn. Als de groep wil dat het jou lukt om goed uit je woorden te komen zal het jou eerder lukken. Leg dus uit dat je beter uit je woorden komt als ze geduldig wachten en je willen helpen. Als het je bij een klein groepje mensen lukt, lukt het je misschien daarna ook beter in grote groepen. Als je van tevoren weet dat je dingen moet gaan zeggen, bereid die dan goet voor en spreek met gevoel. Het gaat tenslotte om wat je bedoelt en niet hoe je het zegt. Begin je te stotteren, blikjf dan toch in de rest (stem, houding, gezichtsuitdrukking) zo kalm mogelijk. Ontspan je kaakspieren. Gebruik korte zinnen. Gebruik zo weinig mogelijk tussenwerpsels zoals uhtjes en ennetjes. Sommige stotteraars merken dat ze moeite hebben met bepaalde woorden en vervangen die door synoniemen, die ze beter afgaan. Merk je dat je moeite hebt met bepaalde klanken? Blijf die dan keer op keer oefenen. Stop in ieder geval NIET met communiceren. Je kunt als je er echt niet uitkomt zorgen dat je pen en papier bij de hand hebt of zorg dat de ander gaat praten zodat jij jezelf weer bij elkaar kunt rapen. Bedenk: Ophouden met communiceren is gewoon geen optie. Dit heb ik allemaal niet van mezelf hoor :p Ik heb er ooit wat over opgezocht in verschillende boeken ;) Toegevoegd na 42 seconden: Ik wil nog even zeggen dat ik het sterk van je vind dat je het zelf wilt oplossen!

Ik heb wel eens gehoord dat stotterende mensen wèl gewoon kunnen zingen. Als je alleen thuis bent en probeert alles dat je wilt zeggen eerst te zingen om de melodie ervan na een aantal herhalingen langzaam te laten verdwijnen, ontstaat er misschien een soort vaardigheid met spreken Met nadruk zeg ik erbij dat ik dit bepaald niet zeker weet maar het lijkt mij 'iets om te proberen'. Baat het je niet..dan schaadt het je ook niet. Toch? Gr. Ton

Stotteren is toch een uiting van een angst. Je bent dus ergens heel erg bang voor. Uiteindelijk zal je zijn vergeten waarvoor je bang bent, omdat je inmiddels bang bent geworden dat je gaat stotteren. Het is dan naar je oorspronkelijke angst ook een vicieuze cirkel geworden. Kijk eens naar je angst en vraag bijvoorbeeld eens aan je ouders wanneer dit begonnen is. Misschien kan je nu die eerst angst wegnemen. Daarnaast zal je ook die vicieuze cirkel moeten doorbreken. Of door het stotteren te verminderen. Of door je angst voor het stotteren te verminderen. Dat laatste zou kunnen door jezelf te accepteren met alles erbij, dus met je positieve en negatieve eigenschappen. Angsten zijn natuurlijk ook malende gedachten in je hoofd. Je kan leren om je gedachten te beheersen. Een oefening hiervoor is via meditatie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100