Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom word ik verlamd als ik wil slapen?

Ik dacht dat ik gewoon een nachtmerrie had, maar om het te controleren keek ik naar het uur en het was 00:47 kort nadat ik had gekeken wou ik in slaap vallen maar werd ik terug verlamd en ik moet dan altijd hard bewegen om terug los te komen.. Dus het voelt eerder aan alsof ik word vastgepakt door iets & dit blijft maar voorkomen ik heb dit ondertussen al 7x gehad en ik spreek alleen over deze nacht hè

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
975
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dat is de normale slaapverlamming die er voor zorgt dat je tijdens een nachtmerrie niet alles kort en klein slaat.
(ik zie het verband niet met Religie en Spiritualiteit/)
(Lees meer...)
Reddie
5 jaar geleden
Er zit een stofje in je hoofd dat er voor zorgt dat als je droomt, niet de bewegingen doet in je droom. Bij slaap wandelen werkt dat stofje in je hoofd niet goed. Ik zou even een dokter bezoeken (die daar verstand van heeft, bijvoorbeeld even bij de huisarts vragen wat je kunt doen om er vanaf te komen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waarschijnlijk ervaar je slaapverlamming. Dit is, voorzover bekend, niet gevaarlijk, maar de ervaring kan wel vervelend zijn.

Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming vind je hierover onder meer:

"Slaapverlamming of slaapparalyse is een slaapstoornis. Kenmerk van slaapverlamming is dat de spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagogische waarnemingsstoornissen).

Het verschijnsel is relatief onbekend en er wordt nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Om deze reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van het verschijnsel. Men denkt dat een slaapverlamming een symptoom is van narcolepsie, maar dat is nog niet zeker. Ook mensen die niet lijden aan narcolepsie kunnen namelijk last hebben van slaapverlamming.

Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de remslaap. Alleen de oogspieren, de longen en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden. Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor deze zich niet kan bewegen en praten. Dit kan zeer beangstigend zijn voor de persoon in kwestie.".

Zie verder de informatie op https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming.

Vraag je huisarts om meer informatie als je heel veel zorgen hierover maakt.
(Lees meer...)
Antoni
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding