Hoe ontwikkel je een auto-immuunziekte?

Ik heb zelf SLE (lupus) en als kind zijnde lang in het ziekenhuis gelegen en nogal wat antibioticakuren gehad. Zelf ben ik van mening dat antibiotica meer kapot maakt dan goed voor ons is. Wat is jullie mening hierover?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Oorzaken
Over auto-immuunziekten is nog heel veel onbekend. Wel is bekend dat ons erfelijk materiaal (genen) er een rol in speelt, in combinatie met invloeden van buitenaf. Afwijkingen in één of meer genen maken iemand vatbaar voor deze ziekten. Vatbaarheid betekent nog niet dat de ziekte zich ook altijd ontwikkelt. Als enkele familieleden dezelfde genafwijkingen hebben geërfd, kan het bijvoorbeeld gebeuren dat sommigen een bepaalde auto-immuunziekte ontwikkelen, terwijl anderen een andere auto-immuunziekte krijgen,of helemaal niet ziek worden. De wijze waarop deze geërfde genafwijkingen tot uiting komen, wordt namelijk beïnvloed door de wijze waarop iemands afweersysteem reageert op bepaalde prikkels,van milieu-invloeden of omstandigheden als zonlicht, het verouderingsproces, virusinfecties, chronische stress, hormonen en zwangerschap.
Deze aandoeningen komen relatief weinig voor. Wel lijken vrouwen - vooral in de vruchtbare leeftijd - er vatbaarder voor te zijn dan mannen. Verder komen bepaalde auto-immuunziekten vaker dan gemiddeld voor onder sommige bevolkingsgroepen. In de Verenigde Staten lijden bijvoorbeeld vrouwen met voorouders uit Afrika of Latijns-Amerika vaker aan lupus (een huidziekte), dan vrouwen die van blanke Europeanen afstammen.

Over het wel of niet nuttig zijn van antibiotica durf ik geen echte uitspraak te doen. Wel is er, met name de laatste jaren, meer terughoudendheid bij het voorschrijven ervan, omdat ze te vaak en ook vaak onnodig werden voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Auto-immuunziekten ontstaan doordat het immuunsysteem lichaamseigen cellen en stoffen als lichaamsvreemd aanziet. Het lichaam gaat dan antistoffen tegen de eigen weefsels vormen.

De auto-immuunziekten kunnen worden ingedeeld in orgaanspecifieke en gegeneraliseerde auto-immuunziekten.

Bij orgaanspecifieke auto-immuunziekten is 1 soort orgaan aangedaan bijv. schildklier, darmen, nieren of lever.

Bij gegeneraliseerde auto-immuunziekten moet je denken aan b.v. rheuma, Sjögren en ziekte van Wegener.