Wat zijn de tips om goed te slapen?

het duurt wel lang voordat ik in slaap val

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Zorg dat je rustig bent en niet piekert. Je kan leren mediteren, of wat yoga of tai chi oefeningen doen voor je naar bed gaat, dan ben je al heel rustig als je in bed gaat liggen. In bed een soort slaap-meditatie doen, helpt mij goed. Net als bij andere meditaties je bewuste gedachten (het gepraat in je hoofd) telkens afkappen, maar niet zo je best doen om aanwezig en helder te zijn, voor de rest gewoon laten gebeuren wat er gebeurt. Rustig met je aandacht bij je adem zijn, kan ook goed werken.
Sommige mensen hebben het nodig om hun dag te verwerken, anders kunnen ze niet slapen. 's Avonds, voor je gaat tandenpoetsen een half uur wandelen kan dan goed helpen. Dan kan je het overdenken van je dag tijdens het wandelen doen, en hoeft dat niet meer in bed.

Verder:
Zorgen voor regelmaat: elke dag om ongeveer dezelfde tijd slapen.
Zorg dat je een temperatuur hebt die bij je past, dat je buik niet te vol zit met eten, dat je geen honger of dorst hebt, je niet naar de wc moet, etc. Deze dingen kunnen je wakker houden.
Als het mogelijk is: zorgen dat je je bed en slaapkamer alleen gebruikt om te slapen, niet om te zitten lezen ed, daardoor gaat je lichaam je bed en slaapkamer associeren met slapen.
Zorg dat je een matras, lakens, hoezen en een kussen hebt dat je fijn vindt. Met bepaalde kussens, en bij een bepaalde stof lakens/hoezen kan ik niet slapen. Geen idee wat het is, maar ik word er gek van. Een matras dat te dun is, of teveel veerkracht heeft, kunnen sommige mensen ook niet tegen.

Er zijn geloof ik ook een soort specialisten waar je je naar kan laten doorsturen door je huisarts, die er veel verstand van hebben en kunnen gaan kijken wat bij jou de reden is dat je niet goed slaapt.

Toegevoegd na 32 minuten:
Een massage kan ook helpen om te ontspannen
Een uur voordat je naar bed wilt een stuk gaan hardlopen helpt bij mij ook, dan ben ik daarna lekker moe. Maar dit (en sommige van mijn andere tips ook trouwens) werkt niet voor iedereen, sommigen worden er juist druk en energiek van, en kunnen dan niet slapen, dus dat is gewoon even uitproberen wat voor jou wel en niet werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel! Ik ga Yoga proberen inderdaad

Andere antwoorden (13)

Lekker fantaseren over de leuke dingen van het leven, of een stukje lezen voor het slapen gaan. Ook een spetterend orgasme doet slaapwonderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fijn boek lezen.
Warme melk drinken.
En zelf neem ik een lekker glaasje port.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een tijdje voor je gaat slapen een thee op basis van valeriaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
valeriaan kan werken, ligt aan de oorzaak van het slaapprobleem. zeker het proberen waard. (+1 mag ik nog niet)
Paracetamol innemen. Maar niet elke dag is niet goed voor je lever en nieren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker gezond, doe maar niet.
Binaural Beat cd's of Hypnose cd's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een glasje sterke drank werkt ook goed.!
Je bent zo weg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van drank ga je lichter slapen,
werkt wel om in te slapen daarna slaap je slechter:
http://www.psycholoog.net/?p=581
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klopt
melatonine,
lichaams eigen stof, geen gewenning,
zeer veel documentatie over te vinden.
doses moet je zelf uitvinden, een overdosis kan niet.
(ze hebben ratten geprobeerd dood te krijgen maar dat is niet gelukt)

Toegevoegd na 11 uur:
Melatonine is trouwens niet voor iedereen goed:
http://www.melatonine.nl/
(onderaan de pagina)

In Nederland bij de drogist te krijgen in dosis van 0,1 mg,
in de VS en Frankrijk gewoon te koop in dosis van 1,0 tot 5,0 mg. (minder zoals 0,1mg is daar bijna niet te krijgen)

Ik neem 5 tabletjes = 0,5 mg 1 tot 2 uur voordat ik wil gaan slapen en doe dus ruim 3 maanden met een potjes (500stuks) van ongeveer 10,-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dikke plus van mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk van die bananen,
ff zoeken.. er zit nog een ander stofje in wat ook goed is om te kunnen slapen:
http://home.kpn.nl/allesoverslapen/slaapmiddelen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ohm, hoe kom je aan die informatie over lactose?
Ik weet dat in sommige pilletjes lactose als vulstof wordt gebruikt, de hoeveelheid die jij noemt lijkt me nogal hoog.
Toevallig spreek ik ook hier uit eigen ervaring. (zie www.lactolerant.nl hoewel dat forum zeer rustig is) In degene die ik gebruik zit geen lactose:
Melatomatine pure Melatonine
(zie ook de volgende website, ook o.a. bij kruidvat te koop)
http://www.drogisterij.net/Melatomatine_pure_melatomatine/P/179923
elke dag zelfde tijd naar bed
denk aan hoe fijn je bedje is als de wekker gaat en je eruit moet, en dan denk je nu kan ik nog heerlijk lekker lang van mijn bedje genieten duurt nog lang voor ik er echt uit moet
of zing een rustgevend liedje en lees desnoods even een boek
succes

Toegevoegd na 1 uur:
Oja en als je niet kunt slapen liever niet weer uit bed gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog veel meer tips hier:
http://home.kpn.nl/allesoverslapen/slaaptips.html
en nou niet alles meteen gaan doen want dan schiet je in de stress en slaap je daardoor weer niet. :-)
Warme melk met anijsblokjes.Dat bevorderd de slaap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik val altijd in slaap met de tv aan. Het moet wel een programma in het Nederlands zijn zoals RTL Boulevard (de herhaling laat op de avond), Pauw en Witteman of een van de late journaals (bespaartip: zet de timer aan, zodat de tv vanzelf uitgaat) Heerlijk ogen dicht en lekker luisteren. Radiopraatprogramma kan natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flesje bier drinken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pas naar bed gaan als je echt moe bent en slaap heb

ook warme melk drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met in slaap vallen heb ik niet zoveel problemen maar met doorslapen wel.
Ik slaap nooit meer dan zes uur.
Ik gebruik melatonine en dat helpt wel iets.