Hebben kleuren een bepaalde betekenis?

Zo ja,wat is de betekenis van de kleuren zwart en paars?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed plus 1

Het beste antwoord

Kijk deze link maar eens, erg leuk om te weten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Blauw - goddelijkheid, oneindigheid, onschuld, melancholie, oprechtheid

Bruin - armoede, nederigheid, aarde, degelijkheid, saai

Geel - licht, luister, glorie, afgunst, verraad

Goud - goddelijkheid, rijkdom, macht

Groen - hoop, groei, leven, toekoms

Grijs - neutraal, geborgenheid, wijsheid, luxe, ouderdom

Magenta - vrolijk, opwindend, schokkend

Oranje - warmte, rijkdom, erotiek

Paars - rouw, boete, vasten, ingetogenheid, onderdanigheid, gezag, koninklijkheid, sensualiteit, decadentie

Rood - liefde, lijden, offer, strijd, liefde, feestvreugde, hartstocht, moed

Roze - zachte tedere liefde, blijdschap

Wit - vreugde, feest, waarheid, reinheid, blijdschap, tederheid, liefde

Zilver - reinheid, zuiverheid, vast vertrouwen

Zwart - duisternis, diepste rouw, dwaling, zonde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Paars is in de kerk de kleur van de rouw.
Zwart dragen we bij begrafenissen, zal dus wel de kleur van het verdriet zijn.
Rood is van de liefde
Geel is van de haat
Groen is hoop
Blauw is van ? vernieuwing?
wit is van de maagdelijkheid

Oranje is van het Koningshuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom krijgt ze hier nu 2 minnen voor. Dit is toch een goed antwoord? Van mij een +
amc
13 jaar geleden
Ik snap die minnen ook niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
het kan zijn dat iemand aan verschillende kleuren personen of dingen koppelt.. zo ken ik iemand die dat heel erg heeft.

verder heeft elke kleur wel een aantal betekenisen.
zwart: dood, nacht, stilte.
paars: rust en creativiteit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paars staat voor spiritualiteit en zwart voor de dood,zo heb ik t meegekregen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus mevr kat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :-)
De kleuren hebben zeker een betekenis! Je kunt je ook voorstellen wat bijv. 'bont en blauw slaan', 'groen en geel ergeren' betekent. In dromen wordt ook vaak in kleuren gedacht en die kleuren staan ook ergens voor.

De betekenis van paars;
Paars is de kleur van macht, waardigheid en ijdelheid.
Van drift en conflict, rouw, koninklijkheid, religie en spiritualiteit. Met paars valt niet te spotten, het is een kleur die, zeker in de donkere purperen schakeringen ontzag oproept. Paars is anders dan het lichtere lila en geen vrolijke kleur. Wie ervan houdt is vaak eigenzinnig
en mysterieus van aard, maar ook geestig, intelligent en
op zijn tijd sociaal. toch zullen zelfs hun dierbaren deze persoon niet echt kennen. Wie hij/zij is houden ze liever voor zichzelf, deels uit noodzaak. Zij weten vaak zelfs niet goed wie zij zijn. Uniek, dit in elk geval.Een paars type heeft een hekel aan hoe het hooryt.Dit maken ze zelf wel uit! Voor de introverte mens, die houdt van huisje, boompje, beestje, is paars vaak een bedreigende kleur.

De betekenis van zwart;
Strikt genomen zijn wit en zwart geen kleuren uit het spectrum. Zwart is in de westerse wereld geassocieerd met de dood en rouw, maar ook van orde, rechtlijnigheid en chique. Mensen die van zwart houden daar wordt wel van gezegd dat ze geen kleur willen bekennen en dat ze aan het gewone maatschappelijke leven liever niet willen deelnemen.
amc
13 jaar geleden
Kleuren hebben op zich geen betekenis. Het is de mens die een betekenis heeft toegekend aan bepaalde kleuren.

Die betekenis is sterk cultuurafhankelijk. Daarmee verandert de betekenis van kleuren zowel in de tijd als met de plaats.

Zo staat wit bij ons vaak voor puurheid, maar vaak ook voor kou. Op veel Indonesische eilanden staat datzelfde wit juist voor verzengende hitte.

De betekenis die *wij* op *dit* moment aan diverse kleuren toekennen, kun je nalezen op onderstaande link.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zwart is de kleur van de rouw, paars van boetedoening. Althans in de rooms-katholieke kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleuren kunnen ook staan als codering van iets. Bij electronica wordt dit veel gebruikt om iets te beschrijven waar geen tekst leesbaar zou zijn.

Welbekende uitspraak om het te onthouden is:
"zij bracht rozen op gerrits graf bij vies grauw weer"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, kleuren hebben GEEN betekenis als je die er niet aan verleed.

Doe je dat wel, dan hebben kleuren wel betekenis.

Dus wat ik zeg is het volgende: Hecht je er betekenis aan, dan wel.

Nu hoef ik dus je aanvullende vraag niet meer te beantwoorden, want paars sec heeft geen betekenis en zwart ook niet. Zwart is trouwens niet eens een kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwart is de kleur van de duisternis, van wat het daglicht niet kan velen. Het is niet helder. Zwart wordt dan ook geassocieerd met duistere stemmingen, met somberheid, spanning en angsten.

Paars: Leden van het koninklijk huis, rijkdom en verfijning; rouw, ingehouden emotie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rood is de kleur van ajax feyenoord psv az en twente

ik kan alleen in voetbaltermen denken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paars van madrid dan hahahahaha tog plus
Paars kan meerdere dingen zijn. Wat voor gevoel krijg jij er bij? Vaak is het iets als: Koninklijk, creatief of mysterieus.

Zwart spreekt redelijk voor zich, al kan het ook iets elegants hebben.