welke therapie is geschikt voor iemand bij wie het denken geblokkeerd is ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
rose
13 jaar geleden
Ik denk niet dat bij Wilders therapie nog helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je aangeven hoe het komt dat het denken geblokkerd is en hoe?

Antwoorden (5)

Afhankelijk van de oorzaak.
Faal angst kan een oorzaak zijn, dan is een therapie om faalangst te verminderen de juiste.
Maar belangrijk is er achter te komen, waardoor het denken geblokeerd wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer de oorzaak te vinden.

Ken je de oorzaak, dan kun je een therapie volgen die specifiek op die oorzaak gericht is.

Ken je de oorzaak niet, of kun je geen gerichte therapie vinden, dan is cognitieve gedragstherapie een uitstekende kandidaat. Daarbij leer je van een afstandje te kijken naar de situatie, naar jouw reactie daarop, en naar de gevolgen van jouw reactie. Door daar inzicht in te krijgen, kun je bereiken dat dezelfde situatie voor jou heel anders aanvoelt, waardoor je er anders, veel adequater, op kunt reageren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Waarom is het denken geblokkeerd. En heeft deze persoon eerder wel logisch kunnen denken.

Ik kan mij zo voorstellen dat die persoon in serieuze therapie aan de slag moet. Een behandelaar ( psychologe of psychiater) die 1 op 1 werkt. Daarnaast lijkt een therapie die gebaseerd is op gevoelens zoals gestalttherapie wenselijk http://nl.wikipedia.org/wiki/Gestalttherapie. Als deze persoon verder met zijn ontwikkeling is, dat is cognitieve therapie een goede opvolger http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_therapie. Dit kan aangevuld worden met creatieve therapie http://nl.wikipedia.org/wiki/Creatieve_therapie. Tegelijker tijd dan PMT http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychomotorische_therapie#Therapie die met name er dan op gericht is oplossing te zoeken aangevuld met bewegen cq sporten.

Ik vermoed dat deze persoon door de psychiater ook medicatie zal worden voorgeschreven. Maar ik heb er geen zicht op welke dat dan zullen zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie dat er persoon hierboven ook al een deel van deze ideeen heeft gegeven. We waren tegelijk aan het typen. Mijn therapie voorstel is iets uitgebreider
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heerlijk, daar zou ik helemaal niets aan doen!
Het denken is niet geblokkeerd, het denken is de grootst 'denkbare' blokkade die er is.
Wanneer het denken stopt, ontstaat het 'weten'....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou even afwachten. Tenzij er een fysieke oorzaak is, een hersenbloeding of zo, komt dat denken echt wel weer op gang.
Hoe weet je trouwens dat dat denken is geblokkeerd? Heeft die persoon dat gezegd? of ben je het zelf?
Heb je last van een ""writers block"".
Neem even rust.