Klacht indienen na medische misser, wat is de beste manier??

In juni na een val, is een verkeerde diagnose gesteld. Er werd gezegd dat de spier in het bovenbeen deels gescheurd was en een echo was niet nodig. Nu, een half jaar verder, een echo gehad na aanhoudende klachten, blijkt de spier volledig afgescheurd te zijn. Gevolg, sinds juni niet kunnen werken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ga naar een letselschade specialist .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een procedure bij de klachtencommissie kost u geen geld, maar levert u wel informatie op over de grootte van de kans dat u uw arts of het ziekenhuis met succes aansprakelijk kan stellen.
-------------------------------------------------------------------------

Medische kunstfout
Als een arts fouten maakt, noemen we dat een ‘medische kunstfout’. De gevolgen voor u als patiënt zijn vaak enorm. Niet alleen op het materiële gebied, maar zeker ook op het emotionele gebied. U voelt zich ellendig en denkt dat uw arts de behandeling niet goed heeft uitgevoerd. U bespreekt dit met uw arts. Maar wat als uw arts zegt dat er een complicatie is opgetreden, hij daar niets aan kon doen en dus geen fouten heeft gemaakt?

Bewijslast : U als patiënt zal moeten bewijzen dat uw arts een fout heeft gemaakt.

Kosten : Goede raad is duur. Dat geldt zeker voor medische kunstfouten. U zult behalve kosten voor een advocaat ook kosten voor een deskundige moeten maken. Dat loopt al snel in de duizenden euro’s.

Slimme aanpak
De meeste mensen hebben de genoemde duizenden euro’s niet op de plank liggen. Is de conclusie dan dat u niets tegen de arts kunt ondernemen? Dat hoeft niet! U kunt zelf veel kosten voorkomen als u slim te werk gaat.

Tips om actie te ondernemen tegen een arts
1. Dossier opvragen
Allereerst is het verstandig zelf uw volledige dossier op te vragen bij het ziekenhuis. U heeft daar recht op, het is uw dossier.
2. Vraag ziektekostenverzekeraar e/o werkgever kosten te dragen
3. Succes ziektekostenverzekeraar is succes voor u
4. Vraag advies medisch adviseur op
5. Dien klacht in bij klachtencommissie
Een andere manier om uw -----kosten laag te houden is een klacht indienen----- bij de klachtencommissie van het ziekenhuis. .....etc. (Zie bron) ... Vervolgens zal er door de commissie een hoorzitting ingepland worden.
Een procedure bij de klachtencommissie kost u geen geld, maar levert u wel informatie op over de grootte van de kans dat u uw arts of het ziekenhuis met succes aansprakelijk kan stellen.

Tot slot
Ook als u geen duizenden euro’s op de plank heeft liggen, kunt u iets ondernemen tegen uw artsen. Of dit tot een succesvolle aansprakelijkstelling leidt, valt vooraf niet te zeggen. In ieder geval krijgt u meer duidelijkheid over de behandeling die u heeft ondergaan. En dat is voor vele slachtoffers van medische kunstfouten vaak net zo belangrijk als de schadevergoeding in geld.