Meestal het laatste, maar er zijn ook omstandigheden die het je heel moeilijk maken. Denk aan ziek worden, of mensen in je omgeving die ziek worden of doodgaan.

Het onszelf moeilijk maken heeft te maken met diverse factoren. Als je bijv. perfectionistisch bent, dan maak je het jezelf vaak moeilijk. De wereld is niet perfect en de mens ook niet. Er gaan wel eens dingen fout, accepteer het en ga verder.

Ook het voldoen aan verwachtingen maakt het ons moeilijk. De buurman heeft een mooi huis, een mooie auto en een geweldig gezinsleven. En dus willen wij dat ook. Veel mensen die op die manier leven zijn altijd de dingen die ze bij anderen zien aan het najagen. Dat maakt je leven vaak helemaal niet makkelijk, omdat de verwachtingen ook elke keer weer aangepast worden. Je daarvan los maken, kan heel bevrijdend werken. Leven op de manier zoals jij wil.

Soms zijn mensen in het huisje-boompje-beestje manier van leven dan ook jaloers op mensen die het zich "makkelijk" maken en lekker de wereld over gaan. Die hebben het goed, zeggen we dan. Maar wie zegt dat? Ook daar kunnen ze tegenslag te verwerken krijgen.

Dus samenvattend, je kunt het jezelf zo moeilijk maken als je zelf wil. En als het noodlot je treft, ja dan wordt het leven ook vanzelf moeilijk, het zij zo. Dus pluk de dag ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

In acht op de tien stituaties maken we ons voorbarig zorgen zonder echte reddenen. Naderhand blijkt dit "much about nothing" Te veel bezorgdheid, te veel beïnvloed door media, te weinig zen. Geluk is soms zo eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gevoel dat het leven moeilijk is, of pijn doet of moeizaam gaat, komt meestal omdat we niet willen dat het leven is zoals het is... wij hebben vaak een ander idee over hoe het leven zou moeten gaan of hoe het zou moeten voelen... en dat maakt het moeilijk...

Is het je wel eens opgevallen dat als het leven eruit ziet volgens jouw plannetje dat het dan helemaal niet moeilijk is?

Als het ons zou lukken om het leven volledig te accepteren zoals het zich aan ons ontvouwt... wow.... dan waren we gelukkig en zouden we het leven als heerlijk ervaren...

Dus ja... wij maken het moeilijk.....

En zie je ook dat het leven eigenlijk van zelf gaat: Je wordt geboren, af en toe is er slapen en dan weer waken... je haar groeit vanzelf...je bloed stroomt van zelf...je wordt van zelf ouder... en daar hoef je helemaal niets voor te doen.... leuk hè?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'T leven is zo moeilijk omdat er zoveel egoïsten zijn waar je mee moet zien om te gaan. Door de evolutie en bijbehorende overbevolking heeft egoïsme m.i. helaas teveel overwicht gekregen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goeie vraag; etc.
Ik denk dat dit van persoon tot persoon verschilt.
Ik maak mijn eigen leven soms wat moeilijker doordat dat bij mijn karakter hoort (perfectionist en kritisch).
Door mijn werk kom ik ook veel mensen tegen die het leven echt moeilijk vinden. Dit heeft soms met hun niveau te maken, maar soms ook door cultuurverschillen. Dan heb je natuurlijk ook nog mensen die veel tegenslag hebben; handicap; verlies; depressie; niet te hanteren kinderen: etc.

(Hoe dat etc. achter goeie vraag komt, weet ik niet. Er moest eigenlijk een uitroepteken achter)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Derde optie: we maken het elkaar moeilijk.
Sommigen hebben daar een dagtaak aan, of sterker nog, beschouwen het als hun levensdoel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt mijns inziens in grote mate af van wat je van dat leven verwacht. Je hebt het (in mijn ongelovige opinie) zomaar gekregen en het word je dalijk ook met hetzelfde gemak weer afgenomen. In de tussentijd is het voor de meeste mensen zowel genieten als lijden geblazen. Elk huisje heeft zo wel zijn kruisje maar wanneer je niet te veel focust op de nare dingen denk ik dat door de bank genomen voor ieder mens de balans toch wel doorslaat naar de positieve kant, hoeveel ellende sommige mensen in hun leven ook voor de kiezen krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het leven is NIET moeilijk, het leeft vanzelf al, moeilijk wordt het als er voorkeur of afkeur komt...
Dus we maken het ons en daarmee de anderen moeilijk...
Meer kan ik er niet van maken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volges mij maken we het zelf moeilijk