Is het rook van papier slecht?

Bij oud en nieuw gebruiken wij soms een papiertje om de lontjes mee aan te steken. Zijn de stoffen hiervan schadelijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
vuurwerk afsteken en dan vragen of het verbranden van soms een stukje papier milieuvervuilend is? https://www.milieucentraal.nl/bewust-winkelen/spullen-en-diensten/vuurwerk/
tinus1969
6 jaar geleden
Niets aan @JoanDArc toe te voegen :-)
Reddie
6 jaar geleden
Niets aan @JoanDArc toe te voegen :-)

Antwoorden (3)

Bij verbranden van papier komen stoffen vrij die schadelijk zijn voor het milieu. Maar waarom zo moeilijk en met een omweg? Eerst moet je met een aansteker het papier aansteken, om vervolgens het lontje aan te steken. Je kan net zo goed gelijk met de aansteker het lontje aansteken, dat is net zo gevaarlijk. Wil je "veilig" aansteken, gebruik dan aansteek-lont.
jc54
6 jaar geleden
Ik denk, in tegenstellog tot het andere antwoord, dat je bedoelt of de stoffen schadelijk zijn voor jezelf of andere mensen.

Papier bedtaat voor een groot deel uit cellulose (wat ook in hout/ planten zit). Het verbranden van dit is niet schadelijk.

Echter wordt papier ook "gebleekt". Het inademen van deze dampen is niet zeer schadelijk, maar wel ongezond. Zolang je de rook niet direct inademt, is er geen probleem

Indien je bedoelde of het verbranden van papier schadelijk was voor het milieu: ja, er komt, ook bij het verbranden van papier o.a. CO2 vrij. Maar vergeleken met het vuurwerk, js het vuurwerk schadelijker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mijn broer die burgerlijk ingenieur is vertelde me dat bij het verbranden van hout dioxine vrijkomt dus als dat papier van houtpulp gemaakt is zou daarin dus ook dioxine kunnen zitten veronderstel ik en dat is giftig. oppassen dus.