Als je niet kan ruiken is er dan een zintuig sterker want Bijvoorbeeld als je blind bent is je gehoor beter?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
Castle
6 jaar geleden
Als je niet kan ruiken zal ook de smaak minder zijn. http://reuksmaakstoornis.nl/proeven-neus-retronasaal-ruiken-mond/

Antwoorden (1)

Als je blind of slechtziend bent moet je meer op je andere zintuigen zoals gehoor kunnen vertrouwen.Dat gehoor hoeft niet beter te zijn dan wanneer je wel zou kunnen zien, maar je hebt geleerd er meer de nadruk op te leggen als vervanging van het zien. Een blinde hoort iemands langskomen end ie kan jou vertellen dat het een vrouw was, omdat hij het geklik van de hakken op de stoep hoorde. Jij hoort even goed als die blinde, maar jij keek naar die vrouw en hoorde haar niet lopen.
Onze reuk gebruiken we een stuk minder, naast het proeven dan dingen of merken dat er iets in brand staat, en daar is dan geen echte vervanging voor.
anneliez
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Prima antwoord anneliez, dat beter ruiken en horen gaat vanzelf, daar hoef je niets voor te doen. Een blinde hoort of ruikt niet beter, maar gebruikt zijn/haar gehoor en reuk beter.