Bevolkingsonderzoeken

Waarom wel voor vrouwen, maar worden mannen niet onderzocht? (denk aan onderzoek op prostaatkanker bv)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is of wordt binnenkort een advieswet aangenomen inzake het bevolkingsonderzoek bij mannen naar prostaatkanker, maar voordat besloten wordt of een bevolkingsonderzoek naar prostaatkanker zal worden opgezet, moet bekend zijn:

* of prostaatkanker daarmee daadwerkelijk in een vroeg stadium kan worden ontdekt
* of door vroegere ontdekking van prostaatkanker minder mannen aan deze ziekte overlijden
* welke test men zou moeten toepassen
* hoe prostaatkanker zich in een vroeg stadium ontwikkelt (soms gaat dat zo langzaam, dat het voor de meeste mannen nooit levensbedreigend zal worden of symptomen zal geven).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De medici zijn voor het merendeel mannen... Ze onderzoeken veel liever... juist ja...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dergelijke onderzoeken kunnen vaak tot veel onnodige angst en overbodige ingrepen leiden.
Men moet dus goed kijken of een onderzoek wel winst voor de onderzochte groep betekent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Geke;

Behalve de al genoemde bezwaren kan ik daar nog aan toevoegen dat er waarschijnlijk bij veel mannen een grote psychologische drempel zal zijn om zich hiervoor door een arts te laten onderzoeken (we weten allemaal hoe dat gebeurt) en bovendien is het relatief arbeidsintensief en dus erg duur om dit op grote schaal te onderzoeken, waardoor men, zolang de noodzaak en uitkomsten van zo'n onderzoek niet helder zijn, datzelfde geld beter elders kan inzetten.