Hoelang moeten mensen in een ijzeren long zitten?

6 jaar geleden
9.1K
fremar
6 jaar geleden
De long raakte grotendeels in onbruik na 1955, toen dr. Jonas Salk een vaccin ontwikkelde tegen polio en bewezen werd dat een beademing met overdruk net zo effectief was.Sindsdien is de ijzeren long een marginaal onderdeel van het arsenaal van de longspecialist geworden.
Amadea
6 jaar geleden
Daar liggen ze in, ze zitten niet. Want ze zijn verlamd als gevolg van polio. Eén vrouw is recentelijk overleden na zestig jaar in een ijzeren long te hebben gelegen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja en na zestig jaar in 2009, en in 2010, en 2011 en 2012 en 2013 en een jehova getuige die staat nu in het GBofR
http://merwynmathias.blogspot.nl/2011/08/guinness-book-of-world-records.html

Het beste antwoord

Als iemand in ijzeren long zit of ligt, dan kan dat mogelijk voor het hele leven zijn. Maar het is ook mogelijk dat het als therapie is en dan veel korter. IJzeren long wordt ook ingezet voor mensen die van grote diepte komen en daardoor langzaam weer aan de normale druk moeten wennen.

Voor de groep van verlamde longen kan het zijn levenslang omdat dat verlamming ook levenslang is. Dus zolang er nog geen herstel is.

Wel zijn er alternatieven voor de ijzeren long. Zoals beademing met overdruk.

En als het letterlijk gaat om mensen die in een ijzeren long zitten, dan gaat het om duikers. En zullen er ook wel in gaan liggen, maar hebben voldoende vrijheid om ook te gaan zitten. En over hoelang daar zijn tabellen voor opgesteld door de militaire duik dienst.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Je haalt een decompressiekamer en een ijzezen long door elkaar.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Decompressiekamer
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Als @Carsrac de eenpersoons decompressietank voor duikers bedoelt, heeft hij wel degelijk gelijk.
Werd (of wordt?) gebruikt bij caissonziekte-behandeling als gevolg van te snel aan de oppervlakte komen na onderzoek voor berging van schepen op plaatsen van caissons. Werd ijzeren long genoemd en de duiker moest erin liggen. Behandeling, afhankelijk van de ernst, tussen de 10 en 40uur.
Niet te verwarren met de decompressiekamer waar men in zat te wachten tot alles weer normaal was, meestal preventie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog steeds kun je in een ijzeren long niet zitten, dus ik bedoelde een decompressiekamer. Dus persoonlijk vind ik het niet het beste antwoord. Omdat (de)compressiekamer en ijzeren long toch niet iets andere dingen zijn. Maar in een ijzeren long kun je niet in zitten. Je kunt er wel inzitten.

Andere antwoorden (2)

Een ijzeren long is een ouderwets beademingsapparaat, dat niet meer gebruikt wordt. Nu zijn er mobiele beademingsmachines.
Hoe lang iemand " aan de beademing ligt" , hangt af van het herstel naar zelfstandig ademen. Sommige mensen zullen altijd beademd worden door een machine.
Stephan Hawking heeft al meer dan 30 jaar een machine die zijn ademhaling regelt.
Erna55
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking
Erna55
6 jaar geleden
http://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/206992/stephen-hawking-ze-hadden-30-jaar-geleden-bijna-de-beademing-uitgezet.html
De ijzeren long werd lang geleden gebruikt bij polio patiënten, deze werd geïntroduceerd rond de jaren 20. Deze machine regelt hun ademhaling omdat ze hun longen niet zelfstandig kunnen gebruiken. Het lijkt een aanstanjagend apparaat, is het ook eenbeetje, maar het heeft leven gered. Want er zijn dus mensen die hier al bijna hun hele leven lang inzitten! Tegenwoordig wordt de ijzeren long niet zo vaak meer gebruikt aangezien polio steeds minder voorkomt. Kinderen worden hier bijvoorbeeld tegen ingeënt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Je geeft geen antwoord op de vraag.