Hoe zorg je er voor dat je in slaap valt en weer een normaal ritme krijgt?

Ik kan al weken niet in slaap komen als ik naar bed ga hoe moe ik ook ben. Ik lig dan de hele nacht wakker en zo ook nu weer. Ik had eerst veel last van stress maar dat is nu over en gaat al veel beter met me. Maar overdag ben ik hierdoor dood moe. hoe zorg ik er nou voor dat ik gewoon weer om 12 uur snachts in slaap val in plaats van om 7 uur sochtends voor een paar uur met nachtmerries, steeds wakker worden en kort slaap als ik uberhaupt al slaap die dag?

Toegevoegd na 2 minuten:
oh ja, veel medicijnen mag ik niet want voor mijn beroep als sporter heb ik dopingcontroles en daarnaast wil ik dat ook niet gebruiken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er spelen meerdere factoren mee. Ten eerste ga je de nacht in met het idee dat je niet gaat slapen. Jouw mentale instelling hierin zul je moeten leren veranderen. Leer je gedachten zo te sturen dat je kunt zeggen: Ik ga lekker ongestoord slapen. Ten tweede zul je iets moeten doen aan de reden waarom je niet kunt slapen. Negen van de tien keer zijn dit toch malende gedachten. Ook de gedachten: "ik kan niet slapen" is hierin een gedachte. Probeer dus om voor het slapen gaan, je gedachten onder controle te krijgen en te reduceren tot het liefst 1 of geen gedachte. Dit kan je doen via meditatie. Als laatste (en ook dit is weer gedachten), denk je bij voorbaat al dat je de volgende dag moe bent. Dat je die dag weer gebroken zult zijn en daardoor niet kunt presteren. Dit is natuurlijk pure stress. Zeker als sporter die veelal competitie- en een prestatiedrang heeft. Je zegt zelf dat je de stress goed onder controle hebt, dit is echter nog niet voldoende, en heeft meer werk nodig. Zelf zou ik dit meten aan de hand van de slaap. Als je weer kunt slapen, dan zal je de stress meer onder controle hebben dan nu. Ik vind het goed dat je geen medicijnen wilt, hoewel medicijnen natuurlijk wel verlichting kan geven, zodat je weer wat meer lucht krijgt. Als je dan weer wat sterker bent (doordat je uitgeruster bent), kan je de medicijnen weer stopzetten. Soms is net een klein zetje nodig. Als conclusie zou ik je het beste kunnen aanraden om eens te gaan beginnen met meditatie. Alleen jij en jij alleen kan je gedachten onder controle brengen. Meditatie is een hulpmiddel om deze techniek te leren. Als je wakker bent geworden (door bv nachtmerries), dan kun je het beste toch weer even uit bed gaan en dan gewoon gaan zitten op de stoel. Mediteer dan weer, totdat je rustig bent geworden. Daarna kan je weer gaan slapen.

Ga elke dag zelfde tijd naar bed en blijf dan liggen ga er niet uit en probeer niet veel te denken nu moet ik slapen laat het over je heen komen en denk ik kan nu heerlijk lang blijven liggen s'morgens als je eruit moet is het bed zo fijn en probeer dat beeld voor je te houden het is fijn in bed nu kan je er lekker van genieten wil het echt niet lukken ga dan desnoods een boek lezen en bij mj helpt het ook wel als ik een rustgevend liedje in mij zelf zing succes

Ik heb zelf ook een tijd veel stress gehad en lag ik vaak te denken en te malen. Mij helpt het om mijn gedachten op te schrijven. Dat werkt verhelderend en geeft rust. Daarna ging het slapen vaak al veel makkelijker. Anders heb ik altijd eenvoudige boeken, waar ik niet bij hoef na te denken, maar nog wel leuk zijn om te lezen. Dat leest makkelijk weg, leidt af en geeft ook weer rust.

Slaap op vaste tijden en vind je slaapritme terug. Je kunt niets doen om in slaap te vallen, het overkomt je, alles wat je doet werkt contraproductief. Meditatie kan helpen, ook het luisteren van binaurale muziek. www.immrama.org de Insight CD kan ook heel goed helpen.

naar de huisarts hij kan je een licht inslapertje voorschrijven, en dat kan je dan weer zelf afbouwen niet slapen is namelijk heel ongezond, slaap zorgt dat je lichaam is weer hersteld....heb hetzelfde probleem gehad en slaap nu weer als een roosje........succes Toegevoegd na 2 minuten: je hebt n.l ook kleine, die niet op de dopinglijst staan die zijn op natuurbasis

Dag pimstyle, s'avonds een buitenluchtje scheppen,of overdag, zorg dat je een flink portie buitenlucht krijgt, en als het ff kan s'avonds geen zware maaltijd! Zelf neem ik altijd havermoutpap, neem ik dat niet slaap ik onrustiger, hoop dat het jou mag helpen, zonder slaap kan het niet. Probeer als het ff kan geen slaapmiddelen, die werken verslavend. http://www.lerenslapen.nl/page/2127/voedingsmiddelen-die-je-wel-en-niet-laten-slapen.html

Wat ook helpt is je opstaan-ritme verbeteren. Je moet jezelf verplichten om op een bepaald uur op te staan. Ook al heb je de hele nacht wakker gelegen, om 9u bvb moet je eruit.

Een orgasme is het beste slaapmedicijn!

Mediteer VLAK voor je gaat slapen. ga in kleermakers-zit zitten en controleer je ademhaling. haal zo zacht mogelijk adem en zorg dat je het niet hoort.(5-10 minuten is al voldoende) ga direct na het mediteren liggen en ontspan je lichaam. ga nu in gedachten je dag na van wat je hebt gedaan en misschien ook gisteren en eergisteren, blijf gewoon terugdenken tot je vanzelf in slaap valt.(liggen in je favoriete lig-stand helpt ook bij dit proces) meestal ben ik binnen 5-10 minuten weg. PS. het slechtste wat je kan doen is denken: ik MOET slapen. Waarom val ik niet in slaap? ''val in slaap, val in slaap, val in slaap'' helpt geen van allen.

Kan zijn dat het een fase is : bijvoorbeeld als je in een nieuwe situatie bent beland bij mij is het ook heel erg zo dat ik bepaald voedsel niet kan hebben want dan lig ik dus ook wakker....

Om overdag rustiger te worden en 's nachts beter te slapen kan je Stress Moments pillen slikken, ze zijn van Valdispert, te koop bij Kruidvat e.d.. Dit is een zeer hoge dosering Valeriaan en Citroenmelisse. Dit laatste zorgt ervoor dat de overprikkeling van de zenuwen eruit gaat. Je slaapt daardoor beter in en makkelijker door. Mijn ervaring is dat 1 pil 24 uur werkt. Meerdere mensen in mijn omgeving hebben het op mijn aanraden geprobeerd en ze roepen erover. Buiten dit hulpmiddel ook de al gegeven tips opvolgen. Zorg voor een diepe buikademhaling, hou hem 4 seconden vast om dit beter te bewerkstelligen.

Bronnen:
eigen ervaring en andere succes"...

Een aantal jaren geleden leed ik aan dezelfde kwaal. Ik lag wakker en maakte mij zorgen, juist omdat ik wakker lag. Zo raakte ik gevangen in die cirkel. Medicamenten heb ik gedurende korte tijd genomen maar al gauw heb ik die terzijde geworpen. Dat is rommel voor je lichaam. Ik heb mijzelf toen een heel strak levensritme opgelegd. Beginnende met..de wekker c.a.anderhalf uur vroeger te zetten. Moe of niet moe..eruit! Elke dag weer opnieuw totdat ik 's avonds op de tijd dat ik naar bed wilde ook daadwerkelijk vermoeid begon te worden. Het komt er dus op neer dat je vroeg uit de veren gaat en er op tijd weer inkruipt. Aanvankelijk lijkt het niet echt te helpen..maar let op..na een paar weekjes tekenen de resultaten zich duidelijk voor je af. Veel succes..enne..welterusten.. Gr. Ton

-vast ritme -opstaan ook al ben je nog moe -niet overdag gaan slapen -overdag veel licht en buitenlucht -genoeg lichaamsbeweging geen zorgen maken of je wel of niet slaapt en liever geen slaapmiddelen nemen. helpt een boek lezen, of en duffe film, of heb je iemand die lekker ontspannen kan masseren?

Als het echt zo doorgaat moet je gewoon net zoals ik naar de enige echte slaapdoctor in Ede je krijgt dan melatonine en dan slaap je als een os dit stukje lezen en over nadenken - Mensen die 's avonds maar niet in slaap kunnen komen en die 's morgens moeite hebben om op gang te komen, kunnen daar niets aan doen. Uit onderzoek is gebleken dat zij een gendefect hebben. Zij missen een stukje van een gen dat de biologische klok bij mensen bepaalt. Dat heeft neuroloog dr. M. Smits van de polikliniek voor slaap-waakstoornissen en chronobiologie in Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede dinsdag bekend gemaakt. De Edese polikliniek is een van de drie onderzoekscentra op dit gebied in Nederland en werkt samen met de universiteit van Surrey (GB) en het St. Thomas' Hospital in Londen. Toegevoegd na 32 seconden: http://www.chronomed.nl/content/nieuwsitem.php?id=45

Wat rot voor je. Ik heb ook wel eens dat probleem. Het houdt lang aan. Weet je wat ik dan doe? Een saaie lezing luisteren. Er zijn er zoveel te downloaden.. Of een 3e rangs detective serie.. :) Succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100