Kleine zwarte beestjes met vleugels in me haren ?

Hallo,

Ik heb sinds al een aantal weken super last van een jeukende hoofdhuid / jeukende haren. Toen het net begon ben ik bij de huisarts langs gegaan met mijn klacht en hij adviseerde mij anti roos shampoo want er waren geen luizen / andere beestjes etc te vinden. Sinds een aantal weken vind ik af en toe een klein zwart beestje met vleugels die ik er daarna meteen weghaal. Ook heb ik uitgroei van het haarverven en laat ik dit uitgroeien, enig idee of het beestje de oorzaak is van de jeuk? De jeuk is op een schaal van 10 een 100.
Bedankt Gr

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
24K
Ritsuka
6 jaar geleden
"De jeuk is op een schaal van 10 een 100" huh?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg dus!? bv 15 op schaal van 1-10!
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik zou toch nog eens terug gaan naar de huisarts.Als je weer eens zo'n beestje in je haar vindt, neem die dan mee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Fiets/loop je veel? In de zomer maar misschien nu ook nog vliegen vaak van die zwarte vlieg-achtige beestjes rond die dan blijven zitten in je haar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met een stuk plakband kan je kleine beestjes eenvoudig vangen om te bewaren voor de huisarts. Kan je iemand nu al naar je hoofdhuid laten kijken, als die vliegjes de oorzaak zijn, zal dat eenvoudig te zien zijn. ps. Als de jeuk echt 100 zou zijn, zou je nu (7 uur na de vraag) gillend naar de 1e hulp rennen. Jeuk is erger dan pijn

Antwoorden (1)

Zowel luizen als vlooien veroorzaken heel veel jeuk op mensenhoofden.
Het lijken toch vlooien waar jullie last van hebben en niet alleen bij jullie zelf zal je dit meteen moeten aanpakken, vergeet ook niet even dit op school / werk door te geven. het is beter meteen zoiets aan te kunnen pakken.

Sneeuwvlo
Alle andere soorten hebben mettertijd hun vleugels verloren. Daar kan de huisarts zich dus op verkijken.

Als je toch denkt te zijn dat het luizen (bijna onzichtbaar) zijn: shampoo en eindeloos , dus echt eindeloos kammen, elkaar kammen en zo luizen en de neten eruit kammen. (Koop hiervoor de fijne Nisska-kam).

Vlooien te lijf letterlijk:
Heet bad. Water moet zo heet mogelijk zijn. Toevvoegen 1 kop afwasmiddel en 1.kop citroenextract. De vetzuren in het afwasmiddel en de limoneen van het extract doden zowel volwassen vlooien als vlooienlarven.
Halfuur weken in het warme/hete water, Wrijf het haar in met gewone shampoo en niet uitspoelen!
Wrijf huid en haar grondig met schuurpapier of spons. Vooral tussen de tenen en achterkant nek. Ook huid/haar lijn direct boven de oren grondig inwrijven. Na het weken grondig afspoelen onder de douche.
Vervolgens vul een kom met zeepwater, zet deze naast u. Kam de haren traag van wortel tot top met de kam met fijne tanden, terwijl het haar nog nat is. Elke vlo die op de kam verschijnt in de kom met zeepwater.
Herhaal dit hele bad-ritueel 2 x per week totdat er geen vlooien meer zijn. Wanneer dit gecombineerd wordt met producten die bestemd zijn om vlooien te doden in beddengoed en op tapijt, zou deze invasie van vlooien in beperkte tijd weg moeten zijn.

Succes!!

Tip: koop een witte vlooienkam, dan zie je de vlooien.

https://www.kapsels.net/vlooien.htm
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Sneeuwvlooien komen voor in de natuur, niet op de hoofdhuid van mensen. En vlooien zitten meestentijds op je benen, maar in het geval dat ze een enkele keer op je hoofd belanden herken je ze wel. Je drukt ze niet zomaar dood, en voor je het weet zijn ze weggesprongen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet het , ze zijn heel erg snel en je moet ze met je nagels kapot knijpen. Meestal zitten ze op enkels maar ook elders las ik. Bij mij zijn de enkels favoriet.
De vraag is of het mensen of katten-/hondenvlooien zijn. 'Volwassen vlooien zijn zo’n 1 tot 4 mm lang en hebben een traanvormig lichaam, extreem lange achterpoten en een erg donkerbruine of zwarte kleur. Vlooienbeten bij mensen komen niet zo vaak voor op het hoofd, wel op armen en benen.'
https://www.kapsels.net/vlooien.htm
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb van de week een vlooi en luis gevonden, ik heb 2 honden die sinds een tijdje ook vlooien heb gekregen. Thuis heb ik geen bad alleen een douche. Bedankt voor de reacties! Ik zal morgen maar de huisarts bellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je er eentje vindt dam zitten er echt veel meer op het dier: vlooien, kijk ook naar strontjes.
Advies voor de toekomst: vaker je huisdieren controleren tussen de vacht op de huid. Zodra je iets vindt onmiddellijk beginnen met bestrijden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vandaag toch maar een afspraak gemaakt bij de huisarts. Bij mijn honden zijn vaker vlooien bestreden maar zijn deze telkens terug gekomen maar had ik hier echter geen last van. Benieuwd wat het precies is.