Waarom zwellen mijn voeten soms zo erg?

Als ik op de bank zit of in bed lig voel ik het gebeuren....Mijn voeten worden iets dikker en krijgen een paarsblauwe kleur.Ze worden dan ook steenkoud.Net ijspegels.
Tijdens het zwellen kan ik er gewoon op looen,maar doe ik niet omdat ik dan hetzelfde gevoel heb als dat mijn been slaapt.
Na korte tijd zakt het weer af.
Afwisselend hoog naar laag helpt niet echt.
Als alles weer normaal is dan zien mijn voeten er heel normaal uit.
Zou je zeggen:"Laat maar zitten",of:"Laat door huisarts even nakijken?
Wat is wijsheid?
Ik heb ook zeer regelmatig last van koude handen en mijn tenen kunnen net ijspegels zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Cryofiel
6 jaar geleden
Ben je al naar de huisarts geweest?
Erna55
6 jaar geleden
Maak eens een afspraak met je huisarts.
Deze kan gerichte onderzoeken doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Cryofiel Nee nog niet.
Ga ik zeker doen!Maandag 6 November huisarts bellen.
Zorgen maak ik me niet echt dat er iets ernstig nu is.Maar het voelt vervelend aan als de vorten gaanopzwellen.
(diabetes komt in de famillie voor.Mijn moeder is er mee overleden).
Voeten omhoog werkt niet.
Misschien toch maar steunkousen proberen/aanvragen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna55 Ga ik Maandag 6 November zeker doen!Misschien valt het te combineren met een afspraak die ik al heb staan bij arts.

Het beste antwoord

Deze symptomen zijn, zeker als ze langer dan een weekje aanhouden, voldoende reden voor een bezoek aan de huisarts.

Wat er aan de hand is kan niemand je via het internet vertellen. Dat kan alleen de huisarts.

Mijn eerste gedachte gaat uit naar een vorm van suikerziekte. Dat heeft namelijk een negatieve invloed op de bloedsomloop in de voeten, en in een later stadium ook op de bloedsomloop in de handen, de benen, en de armen. Als je er op tijd bij bent is dat allemaal geen probleem - maar het is dus wel zaak om bijtijds in aktie te komen.

Er zijn echter ook legio andere mogelijke oorzaken, waaronder een aantal hormonale.

Daarom nogmaals mijn advies vooral naar de huisarts te gaan. Dat heeft geen superspoed, maar het lijkt me raadzaam er niet langer dan twee, maximaal drie weken mee te wachten.

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben naar de huisarts geweest en die zei dat mijn voeten vocht vast linken te gaan houden.Heb nu ondersteunendekniekousen.Over 3 weken controle en anders steunkousen gaan aanvragen via huisarts.
Bedankt voor het advies.

Andere antwoorden (1)

Warmte, te krappe schoenen, te lang wandelen of juist zitten, overgewicht of medicijnen. Allemaal mogelijke oorzaken zijn van gezwollen voeten.
Steunkousen zouden kunnen helpen, of meer rust, of juist meer inspanning. Kan allemaal, maar je moet eerst de oorzaak weten.

Tintelingen worden het meest ervaren in de handen, voeten, armen of benen. Veelal wordt tinteling veroorzaakt doordat er niet genoeg bloedtoevoer is naar deze delen van het lichaam.

Als dit steeds vaker voorkomt zonder duidelijke oorzaak, dan kan het een symptoom zijn van een bepaalde ziekte of een indicatie dat er iets anders mis is in het lichaam.

Tintelingen kunnen bv wijzen op een lichte infectie. Als je vaker last hiervan hebt is het beter om de huisarts te raadplegen.

https://gezonderleven.com/oorzaken-van-een-tintelend-gevoel-in-de-handen-en-benen/
https://www.plusonline.nl/voeten/oorzaken-van-opgezette-voeten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vanmorgen ben ik bij de huisarts geweest.
Hij zei dat mijn voeten vocht beginnen vast te houden.Ik heb bij de Hema `ondersteunende kniekousen` gekocht,welke ik met regelmaat moet gaan dragen.Over 3 weken controle hierover (ook schouderpijncontrole).Dan word er ook bepaald of ik steunkousen krijg aangemeten of niet.Mijn voeten zwellen dus doordat ik vocht ga vasthouden.Op mijn leeftijd schijnt dat wel meer voor te komen.Niet ernstig,wel lastig.
Controle over 3 weken,maar dan is deze topic al weg denk ik.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh dat is mooi. Niet ernstig en te verhelpen met steunkousen.
Het dikker worden van je voeten kan trouwens uitbreiden naar de enkels en zelfs benen, meestal tot de knie.
De ondersteunende kniekousen van de Hema ken ik niet, maar misschien helpt het in beginsel.
Aangemeten steunkousen zijn zeker goed, mist vakkundig aangemeten. Contrôle daarna is een goed gevoel. Deze vraag verdwijnt niet hoor, Helena, is in principe tot in het oneindige terug te vinden, tenzij de site crasht. Kopiëren van bepaalde vragen en zelf bewaren is een manier om het zekere voor het onzekere te nemen. ;) Regelmatig even de benen hoog of op de bank of bed liggen, kan je ook helpen de zwelling van benen tegen te gaan, mocht dit later het geval zijn. Nu kan je ook de beentjes omhoog , hoger dan je lichaam leggen.
Horizontaal liggen zorgt ervoor dat het teveel aan vocht terugloopt in de benen.