Waarom zwellen mijn voeten soms zo erg?

Als ik op de bank zit of in bed lig voel ik het gebeuren....Mijn voeten worden iets dikker en krijgen een paarsblauwe kleur.Ze worden dan ook steenkoud.Net ijspegels.
Tijdens het zwellen kan ik er gewoon op looen,maar doe ik niet omdat ik dan hetzelfde gevoel heb als dat mijn been slaapt.
Na korte tijd zakt het weer af.
Afwisselend hoog naar laag helpt niet echt.
Als alles weer normaal is dan zien mijn voeten er heel normaal uit.
Zou je zeggen:"Laat maar zitten",of:"Laat door huisarts even nakijken?
Wat is wijsheid?
Ik heb ook zeer regelmatig last van koude handen en mijn tenen kunnen net ijspegels zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Deze symptomen zijn, zeker als ze langer dan een weekje aanhouden, voldoende reden voor een bezoek aan de huisarts. Wat er aan de hand is kan niemand je via het internet vertellen. Dat kan alleen de huisarts. Mijn eerste gedachte gaat uit naar een vorm van suikerziekte. Dat heeft namelijk een negatieve invloed op de bloedsomloop in de voeten, en in een later stadium ook op de bloedsomloop in de handen, de benen, en de armen. Als je er op tijd bij bent is dat allemaal geen probleem - maar het is dus wel zaak om bijtijds in aktie te komen. Er zijn echter ook legio andere mogelijke oorzaken, waaronder een aantal hormonale. Daarom nogmaals mijn advies vooral naar de huisarts te gaan. Dat heeft geen superspoed, maar het lijkt me raadzaam er niet langer dan twee, maximaal drie weken mee te wachten.  

Warmte, te krappe schoenen, te lang wandelen of juist zitten, overgewicht of medicijnen. Allemaal mogelijke oorzaken zijn van gezwollen voeten. Steunkousen zouden kunnen helpen, of meer rust, of juist meer inspanning. Kan allemaal, maar je moet eerst de oorzaak weten. Tintelingen worden het meest ervaren in de handen, voeten, armen of benen. Veelal wordt tinteling veroorzaakt doordat er niet genoeg bloedtoevoer is naar deze delen van het lichaam. Als dit steeds vaker voorkomt zonder duidelijke oorzaak, dan kan het een symptoom zijn van een bepaalde ziekte of een indicatie dat er iets anders mis is in het lichaam. Tintelingen kunnen bv wijzen op een lichte infectie. Als je vaker last hiervan hebt is het beter om de huisarts te raadplegen. https://gezonderleven.com/oorzaken-van-een-tintelend-gevoel-in-de-handen-en-benen/ https://www.plusonline.nl/voeten/oorzaken-van-opgezette-voeten

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100