Is een jeugdarts hetzelfde als een kinderarts?

Bij instellingen zoals JGZ zie ik tot nu toe altijd de term jeugdarts gebruikt worden bij medewerkers, bij ziekenhuizen de term kinderarts.

Heeft iemand met de titel jeugdarts dezelfde opleiding gevolgd als een kinderarts? Of is er wellicht enkel sprake van een iets andere specialisatie erna?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (1)

Nee, het zijn heel verschillende beroepen.

Jeugdarts
De jeugdarts ondersteunt kinderen, jongeren en hun ouders bij gezond opgroeien, en bij gezondheidsbedreigingen, ziekte en ontwikkelingsproblematiek. Door het (doen) uitvoeren van preventie, (vroeg)signalering, (pre)diagnostiek, begeleiding, behandeling en gerichte verwijzing is de jeugdarts verantwoordelijk voor tijdige en adequate toegang tot en gebruik van zorg en hulpverlening. Met deskundig advies ondervangt en normaliseert de jeugdarts zorgen van ouders over veel voorkomende (kleine) kwalen en bij de ontwikkeling horende problemen. Hierdoor wordt onnodig beslag op eerste en tweedelijns medische en psychiatrische zorg voorkomen.
Opleiding jeugdarts: de profielopleiding Jeugdgezondheidszorg is onderdeel van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid (1e fase M&G). De opleiding duurt in principe twee jaar.
Deze eerste fase rond je af met een KNMG-registratie in het profiel Jeugdgezondheidszorg. Na afronding kun je doorstromen naar 2e fase van de opleiding. Op die manier verwerf je de registratie tot arts maatschappij en gezondheid.

Kinderarts
Een kinderarts is eigenlijk een gewone arts die zich gespecialiseerd heeft in de kindergeneeskunde en is vaak werkzaam in een ziekenhuis.
Aandoeningen en begeleiding van pasgeborenen, peuters, kleuters en oudere kinderen verschillen in veel opzichten van die van volwassenen. Ook wordt een anamnese afgenomen, waarmee gekeken wordt naar de ontwikkeling van de gezondheid van het kind door de jaren heen.
Opleiding: na de opleiding Geneeskunde solliciteer je voor een opleidingsplaats bij de afdeling Kindergeneeskunde van een academisch ziekenhuis of een opleidingsziekenhuis dat daar bij hoort. Deze opleiding tot algemeen kinderarts duurt 5 jaar(dit noem je een specialisatie). De behandelde onderwerpen per jaar kunnen zijn:
1. acute kindergeneeskunde
2. besliskunde en beeldvormende technieken
3. psychosociale kindergeneeskunde
4. infectieziekten en immunologie
5. kwaliteit in de kindergeneeskunde.
SimonV